Ken jij Planner al?
Heb jij Planner al ontdekt? Planner is onderdeel van Office 365 en het is een fantastische tool om je projecten mee te plannen. Het is vooral geschikt voor alle projecten waarbij taken door meerdere fases gaan (bijvoorbeeld voorbereiding, uitvoering, testen, afronding). Verder is Planner geschikt voor je eigen taken, maar ook om alle projecten/taken in een team af te stemmen.
Je kunt Planner openen door in te loggen bij www.office.com en daar bij apps te zoeken naar Planner (het kan zijn dat je even moet klikken op “Alle apps verkennen”.
Buckets
Planner werkt met Buckets, dat zijn de verschillende fases. In die buckets kun je de verschillende taken vermelden. Je kunt de buckets overigens zelf maken, hieronder zie je een voorbeeld.
Een taak
Bij iedere taak kun je zelf bepalen welke informatie je kwijt wilt. In bovenstaande afbeeldingen zie je hele korte en eenvoudige aantekeningen, maar dit kan ook heel uitgebreid. Zoals je in onderstaande afbeelding ziet kun je taken bovendien toewijzen aan alle leden die toegang hebben tot het betreffende Plan (je kunt meerdere Plannen maken, bijvoorbeeld voor meerdere afdelingen binnen het bedrijf).
Verplaatsen van fase naar fase
Het mooie is dat je een taak heel eenvoudig van bucket naar bucket kunt slepen. Bij bovenstaande taak zie je dat er al een aantal onderdelen voltooid zijn, deze taak is hierdoor al in de derde fase beland (klaar voor het geven van de training).
Overzicht creëren
Natuurlijk kun je de taken op diverse manieren sorteren en filteren. Bovendien is er een onderdeel met grafieken en een agenda, waardoor je verschillende manieren overzicht krijgt: net hoe jij het wilt hebben.
Koppeling met Microsoft To-Do
Op het moment van schrijven van dit artikel is er een uitrol gaande voor een koppeling tussen Planner en Microsoft To-Do. In To-Do zie je dus straks precies welke taken je hebt, niet alleen de taken uit Outlook, maar ook de taken uit Planner. Hier is begin april mee gestart en eind mei moet dit klaar zijn.
Meer weten?
Op vrijdag 10 mei om 10.00 uur geef ik een webinar over Planner. Schrijf je hier gratis en vrijblijvend in voor dit webinar!
Tof! Ook mooi te integreren in Teams! Zo kun je samenwerken aan documenten en direct de taak/fase binnen je project aanpassen 🙂
Ja echt hè? Inderdaad heel prettig. Ik heb het niet genoemd in het artikel, maar dat is inderdaad ideaal (net als de koppeling met OneNote en SharePoint).
Dank je wel voor de aanvulling!