Met deze tips maak je je werkdag succesvol(er)
Als Support Professional begrijp jij als geen ander hoe belangrijk het is om tijdens je werkdag productief bezig te kunnen zijn. In dit blog hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet die je kunt gebruiken om je productiviteit te verhogen. Zo maak jij je werkdag nog succesvoller.
Optimaliseer je werkomgeving
Een succesvolle werkdag begint niet bij het openslaan van je laptop alleen. Om je productiviteit echt te verbeteren, moet je eerst je werkplek optimaliseren. Dit betekent dat je je werkomgeving zo efficiënt mogelijk moet inrichten om productief bezig te kunnen zijn. Zorg ervoor dat je bureau vrij is van rommel. En houd alles wat je nodig hebt binnen handbereik, zodat je niet voortdurend hoeft op te staan om naar dingen te zoeken (denk hierbij bijvoorbeeld aan je oplader, koptelefoon, notitieboekje, pen etc. etc.). Als je thuis werkt, zoek dan een rustige ruimte waar je niet gestoord kan worden. Op die manier kan jij je volledig concentreren op je takenlijst.
Focus je op één taak tegelijk
Multitasken werkt niet. Daar zijn al allerlei onderzoeken naar gedaan. Focus je dus liever op één taak tegelijk. Bepaal in de ochtend eerst je drie belangrijkste taken/prioriteiten voor de dag en maak ze af voordat je verder gaat. Het is veel effectiever om drie taken volledig af te ronden dan om van de ene naar de andere taak te stuiteren en slechts de helft van zes taken af te ronden.
Begin met de moeilijkste taak
We stellen allemaal weleens taken uit. Het zijn dan vaak de taken waar we geen zin in hebben of de taken die lastig zijn. Door juist die taken als eerste uit te voeren, zal je zien dat je je eerder voldaan voelt als blijkt dat je het zwaarste al achter de rug hebt. Stel eventueel een timer in voor 15 minuten om jezelf een duwtje in de rug te geven.
Gebruik tijdsblokken
Ken je de Pomodoro-techniek al? Het is een tijdmanagementmethode waarbij je 25 minuten werkt en vervolgens 5 minuten pauze neemt, en dit herhaalt. Deze intervallen helpen je om je op korte termijn te concentreren op specifieke taken en je takenlijst af te werken. Maak een takenlijst en kies een tijdsinterval dat voor jou werkt, of het nu 25 minuten of een uur is. Stel een timer in en focus op de taken gedurende dat specifieke tijdsinterval. Het kan ook nuttig zijn om specifieke taken in te plannen in je agenda.
Taken delegeren
Als je de mogelijkheid hebt, delegeer dan taken aan anderen. Hierdoor hou je zelf meer tijd over om aan de voor jou belangrijkste taken te werken. Onthoud daarbij vooral dat een taak delegeren ook een leermogelijkheid kan zijn voor een ander. Een win-winsituatie dus. Vind je het lastig om taken te delegeren? Lees dan ook het blog: Effectief delegeren kan je leren eens door. Daar vind je een aantal super handige en praktische tips.
Maak gebruik van technologie
Er zijn tal van technologische hulpmiddelen die je kunnen helpen om je productiviteit te verhogen. Maak bijvoorbeeld gebruik van apps die je helpen bij het plannen van je dag of bij het organiseren van je takenlijst.
Ander handige (blog)artikelen om te lezen:
- Zo ga je om met tegenstrijdige belangen
- Gek van al die mail? Ga e-mailminderen
Volg ons