Nieuwe collega’s werven met LinkedIn
Nieuwe collega`s vinden wordt steeds lastiger. Met het plaatsen van een advertentie in de lokale krant kom je vaak niet meer weg. Daarom in dit blog overzichtelijk de mogelijkheden die LinkedIn je biedt om collega`s te werven en nog wat tips voor je werkgeversimago.
Onbetaalde opties
Bericht plaatsen op LinkedIn Bedrijfspagina
De makkelijkste en goedkoopste manier is om een bericht te plaatsen op je LinkedIn Bedrijfspagina. Daarbij plaats je natuurlijk de link naar de volledige vacaturetekst, bijvoorbeeld op jullie eigen website. Maar zet in het bericht zelf al zoveel mogelijk informatie en breng dit zo wervend mogelijk (pun intended). Die tekst (vooral de eerste 3 regels) bepaalt namelijk of iemand zich genoeg getriggerd voelt om op de link te klikken en verder te lezen.
Vraag ook zoveel mogelijk collega`s om het bericht te delen. Zo verzamel je niet alleen punten voor het algoritme, waardoor je beter onder de volgers van je Bedrijfspagina getoond wordt. Maar wordt het bericht ook zichtbaar in de netwerken van je collega`s. Vraag hen het bericht te delen met een persoonlijke toelichting, bijvoorbeeld dat je dan iemands collega wordt of waarom werken bij jullie zo leuk is.
Zelf zoeken in netwerk
Als er te weinig of ongeschikte kandidaten op je vacature af komen kun je zelf op zoek gaan naar geschikte mensen. Door zowel je eerstegraads (eigen) als je tweedegraads netwerk (hun netwerk) te doorzoeken vind je misschien een mooie match. De uitdaging zit hem dan in ontdekken of die persoon ook openstaat voor een switch. Maar vragen staat vrij, toch? Is het een eerstegraads connectie, bel iemand dan eens om te informeren hoe het is en leg hem of haar je situatie voor. Als diegene zelf niet wil, hebben ze misschien wel een suggestie voor je.
Heb je een kandidaat uit je tweedegraads netwerk op het oog? Contact dan eerst jullie gedeelde connectie en pols daar of diegene misschien van baan wil wisselen. Als jullie gedeelde connectie denkt dat dit misschien wel zo is, wil hij of zij je waarschijnlijk ook wel introduceren door middel van een telefoontje of e-mail. Zo kom je een heel stuk warmer (en dus betrouwbaarder) binnen dan als je die kandidaat direct zelf koud zou bellen of mailen.
Betaalde opties
Vacature plaatsen op Bedrijfspagina
Door je vacature als een vacature op LinkedIn te plaatsen ben je op verschillende plekken vindbaar. Hij wordt getoond op je Bedrijfspagina onder de tab Vacatures, maar is ook vindbaar voor kandidaten via de topmenu-optie Jobs/ Vacatures. Daarnaast wordt jouw vacature ook actief in de tijdlijn van geschikte kandidaten getoond en ontvang je van LinkedIn meteen een e-mail met een shortlist aan geschikte kandidaten. Nadeel hiervan is wel dat je moet afwachten wie er op je vacature afkomt.
Bericht sponsoren
Als je met het bericht op je Bedrijfspagina (mogelijkheid 1 in dit blog) te weinig bereik hebt, kun je hem ook sponsoren. Dan betaal je om het bericht aan een specifieke groep mensen te laten zien. Die doelgroep stem je natuurlijk zo scherp mogelijk af op het functieprofiel.
Zelf zoeken via LinkedIn Recruiter
Als je zo`n 2 a 3 vacatures per maand te vervullen hebt waar weinig tot geen kandidaten op af komen kun je overwegen om te investeren in LinkedIn Recruiter Lite. Dit pakket kost je ongeveer € 100,- per maand, maar biedt je veel uitgebreidere mogelijkheden om kandidaten te zoeken, zoekopdrachten- en resultaten op te slaan en sollicitaties te beheren. Je kunt via dit pakket ook vacatures plaatsen. Daar betaal je apart voor, maar je kunt dan wel de sollicitaties via Recruiter Lite beheren, dus je hebt meer overzicht.
Denk ook aan je wergeversimago
Als je frisse jonge mensen wilt aannemen moet je wel zorgen dat je geen enorm stoffig online imago hebt. Want dan wordt het lastig. Deel op je Bedrijfspagina af en toe ook berichten die iets laten zien van jullie bedrijfscultuur. Denk aan hoe jullie verjaardagen vieren, welke uitjes jullie hebben, maar ook hoe jullie bijdragen aan de (persoonlijke) ontwikkeling van je medewerkers. Al die berichten dragen bij aan het beeld dat potentiële werknemers van jullie hebben.
Geschreven door Amanda Hendriks
Ik ben Amanda Hendriks en ik help bedrijven LinkedIn te gebruiken om professioneel online zichtbaar te zijn. Die zichtbaarheid kan toegespitst worden op het vinden en binden van klanten, maar ook gericht zijn op het opbouwen van werkgeversimago en het aantrekken van nieuwe medewerkers. Mijn trajecten en trainingen kenmerken zich door een doordachte mix van strategie en praktische kennis en tips en zijn altijd volledig op maat voor jouw bedrijf. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als incompany groepstrainingen.
Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@linkjeklant.nl
Volg ons