Ondernemer worden in 2015? Gewoon doen!
In 2008 besloot ik om zelfstandig ondernemer te worden. Hoe ik daarbij kwam? Smart Office Support was een bewuste keus.
In 1989 startte ik in het bankwezen. Tot 2001 was ik in loondienst en daarna werd ik wat ik eigenlijk altijd al wilde zijn: secretaresse. Als kind waren mijn droombanen: secretaresse of juffrouw. Drie jaar in dienst bij Randstad werd ik bij verschillende bedrijven gedetacheerd. En dat vond ik leuk. De veelzijdigheid van taken, verschillende bedrijfsculturen, diversiteit in mensen en werkzaamheden spraken me aan. De arbeidsmarkt leidde me opnieuw naar een loondienstverband als secretaresse en na vier jaar een bewuste switch naar een andere werkgever. Met in mijn achterhoofd: als dit niet is wat ik ervan verwacht, dan word ik ondernemer.
Ik ben een bouwer en een netwerker. Voor collegasecretaresses was ik soms een bedreiging. Mijn serviceniveau en mijn werktempo liggen hoog. Mijn inlevingsvermogen en oplossingsgerichtheid onderscheiden me van anderen. Achteraf gezien ben ik altijd een bouwer geweest. Wanneer ik een project had afgerond, zocht ik steeds weer naar een nieuwe uitdaging naast mijn reguliere taken.
Een goed netwerk, een duidelijke website en LinkedInprofiel, actief meedoen op Twitter zorgen o.a. voor opdrachten. In 2008 kon ik nog bellen n.a.v. een vacature voor een tijdelijke invulling, anno 2015 liggen ook die opdrachten niet meer voor het oprapen. Als ondernemer heb ik mijzelf sneller ontwikkeld. Je maakt je eigen keuzes in het volgen van opleidingen of raadpleegt andere ondernemers om je kennis te verbreden of te verdiepen. Ik word ook ingeschakeld als zaken binnen een bedrijf ‘goed fout dreigen te lopen’. Een probleem dat al langere tijd bestaat, word ik geacht binnen enkele maanden op te lossen. Een secretaresse of secretariaat met achterstand in kennis, attitude en vaardigheden, help ik om de taken op een vlotte wijze af te werken en anders in te vullen. En ik ben ook nog ‘juffrouw’ geworden, want sinds 2014 ben ik gecertificeerd trainer en geef ik op freelance basis o.a. trainingen aan secretaresses voor Rieel-organisatieverbeteringen in Harderwijk bij Rieel Randmeren.
De referenties op mijn website en mijn goed onderhouden netwerk zijn mijn ‘hulpmiddelen’ voor nieuwe opdrachten. Ik betrek mijn netwerk bij opdrachten die ik niet alleen kan of wil aannemen. Ik vind het een voordeel te kunnen aantonen dat ik ervaring heb in bepaalde projecten. Mijn senioriteit, inlevingsvermogen en humor maken me toegankelijk en benaderbaar. Ik ga makkelijk met onbekenden in gesprek. Mijn blikveld en mijn kennis zijn breed.
Ik onderneem parttime en maak tijd voor familie, vrijwilligerswerk en hulp aan anderen. Ik doe waar ik goed in ben op mijn ‘eigen’ wijze en zou niet anders meer willen.
Volg ons