Ontslag: Paniek of juist een kans?
Ontslag is op dit moment een vaak gebruikt woord. We ontkomen helaas niet aan het woord. De kranten, Internet en Social Media staan er vol van. Ook ik kreeg er halverwege vorig jaar mee te maken.
Na 15 jaar werkzaam te zijn geweest in een grote internationaal werkende organisatie kwam het bericht dat er opnieuw een reorganisatieronde zou gaan plaatsvinden. Als Coördinator Office Management heb ik vele reorganisatierondes van dichtbij meegemaakt en het nodige voorwerk gedaan en nazorg verricht. Hoewel het thema reorganisatie een vervelende associatie heeft, kon ik in de afgelopen jaren toch mijn ei kwijt in mijn job. Het idee een bijdrage te kunnen leveren aan een juiste en persoonlijke begeleiding van collega’s waarvan de arbeidsplaats verviel, gaf me toch een “tevreden” gevoel.
Deze keer zou echter onze eigen afdeling fors geraakt gaan worden. Weken van onzekerheid volgden. Hoe ik in voorgaande trajecten deel uit maakte van de drukke voorbereidende werkzaamheden, keek ik nu (zoals andere collega’s eerder) vanaf de zijlijn toe. Tegenstrijdige gedachtes kwamen in me naar boven. Aan de ene kant paniek/verdriet: zou mijn arbeidsplaats vervallen, had ik me de afgelopen 15 jaar niet met 200% ingezet (hoewel ik als geen ander weet, dat het niet om de persoon gaat, echter puur om de arbeidsplaats) en wat dan? Aan de andere kant begon ik genoeg te krijgen van de zovele reorganisatietrajecten en deel uit te maken van een organisatie waar de focus op afbouw ligt. Zou dit niet het juiste moment zijn tot “bezinning en reflectie”. Wat wil ik verder nog? Ik hoop nog 25 jaar te kunnen werken. Blijf ik dan mijn huidige werk doen of ga ik iets anders doen? Kortom weken van mixed feelings!
Eind maart kreeg ik van leidinggevende te horen dat mijn arbeidsplaats inderdaad verviel. Wat ik nooit verwacht had, gebeurde. Ik kreeg een gevoel van rust over me heen. De voorgaande weken hadden me niet onberoerd gelaten en ook het combineren van een gezin met 3 kinderen en mijn baan vond ik steeds zwaarder worden. In alle rust en wederzijds respect hebben mijn leidinggevende en ikzelf afspraken gemaakt over werk overdacht, afscheidsmoment, de financiële afwikkeling en het inleveren van spullen. Binnen 2 weken had ik mijn laatste werkdag gehad en was ik thuis. De eerste maanden ben ik bewust niet meteen op zoek gegaan naar een andere baan. Enerzijds om afscheid te kunnen nemen van het bedrijf en collega’s, anderzijds om nieuwe ideeën en gedachten naar boven te laten komen. Het afscheid nemen van bedrijf en collega’s was niet zo zwaar, als ik verwacht had. Ik kijk met een goed gevoel terug naar een periode van 15 jaar en wil ook goed blijven terugkijken. Verwijten maken heeft geen zin en geeft geen energie. Ik probeer juist activiteiten te doen waar ik energie van krijg. De afgelopen maanden heb ik bewuster genoten van mijn gezin, voor een bewustere leefstijl gekozen en ben ik bijvoorbeeld weer gaan hardlopen en lid geworden van de bibliotheek en…. de nieuwe ideeën zijn er.
Hoewel de huidige arbeidsmarkt echt niet gemakkelijk is (ik heb al een hoop afwijzigingen gehad), vooral als je parttime wil werken, laat ik me niet uit te veld slaan. Ik blijf geloven in mijn kracht, ervaringen en competenties. Ik ben me ervan bewust dat ik de afgelopen jaren te weinig energie in mijn netwerk heb gestoken, dat probeer ik nu te “herstellen”. De nieuwe contacten die ik leg, geven me nieuwe inzichten, die geholpen hebben de insteek van verdere loopbaan duidelijk te maken. Ik wil mijn passie en enthousiasme voor het secretaresse vak overbrengen aan vakgenoten en studenten in de breedste zin van het woord. Op dit moment ben ik met een aantal bedrijven en contacten in gesprek. Dit heeft nog niet geresulteerd in een concrete job of opdracht, echter de aanhouder wint en ik zie dit proces als een leerzame ervaring, die niemand me afneemt!
Met vriendelijke groet,
Aniek Wouters
Aniek Wouters (1973) woont in Alphen (NB) en heeft ruim 15 jaar werkervaring als secretaresse, management assistente en office manager. Momenteel oriënteert zij zich op het vervolg van haar loopbaan en wil zij graag nieuwe mogelijkheden onderzoeken.
- email: aniek.wouters@gmail.com
- Linkedin: http://www.linkedin.com/pub/aniek-wouters/33/a04/3b
- Twitter: https://twitter.com/Aniek_Wouters
Super Aniek, wat heb je dit goed verwerkt en opgepakt. Je gaat je nieuwe baan zeker vinden! Veel succes onderweg, hartelijke groeten, Heleen ter Avest