Personal Branding: de 7 tips om de werkelijke gunfactor te krijgen!
Hoe zet u zichzelf met vertrouwen neer? Hoe stijgt u werkelijk uit boven de middenmoot? Hoe onderscheidt u zichzelf professioneel? Hoe krijgt u de gunfactor?
In dit artikel leert u de 7 tips hoe u zichzelf krachtig kunt positioneren en hoe u boven de grote middenmoot uit zult blinken! Doen!
- Doe grondig zelfonderzoek: waar ben ik echt goed in? Waar ligt mijn passie? Welke talenten kan ik inzetten om dat naar buiten te brengen? Maak desnoods een duidelijke SWOT om dit naar boven te trekken. Als u dit niet duidelijk hebt, dan heb ik een opdracht voor je klaarliggen om u hierbij te helpen. Stuur me dan via dit kanaal of via mijn contactpagina van mijn website een bericht! Personal Branding begint bij het vinden van uw ultieme kracht, uw beste IK, met al uw talent, passie en ook bewustzijn van wat u absoluut niet kunt of leuk vindt! Ook een elevator pitch kan u helpen om duidelijk te krijgen wie u bent en waar u voor staat!
- Ontwikkel uw ABCDtje van Personal Branding.
a.) Anders zijn: durf anders te zijn dan anderen op een professionele manier. Vraag uzelf af: wat maakt mij uniek? Wat is mijn niche binnen het vakgebied waarbinnen ik werk. Op welke wijze kan ik klanten op een unieke manier helpen een oplossing te vinden voor hun probleem?
b.) Bouwfactor: ontwikkel uw “Bouwfactor”: creeer een herkenbaar beeld, dat consistent is en een hoge mate van Professionaliteit uitstraalt. Zorg dat uw klanten het gaan herkennen en dat men weet dat men daarop kan vertrouwen en bouwen!
c.) Congruentie: zorg dat alle onderdelen van uw merk congruent zijn en overeenkomen met het beeld dat u wilt scheppen. Als u een callcenter bent, die pretendeert snel te zijn in anticiperen, dan staat het een beetje raar als het lange tijd duurt voordat u teruggebeld wordt.
d.) Doorpakken: personal branding past precies in de snelheid en de vraagstukken van deze tijd. Een klant wil authenticiteit, eerlijkheid, persoonlijkheid en ook snelheid. Men wil direct door kunnen pakken, onmiddellijk een goed antwoord op een vraag krijgen. Bedien uw omgeving pro actief. Heeft iemand hulp nodig, biedt het aan? Breng mensen die elkaar nodig hebben in uw netwerk met elkaar in verbinding. - Creëer een Buzzzz door “uw story” herhaaldelijk op een leuke manier met uw online en offline omgeving te delen. Stel u hebt uw basisverhaal op orde, u hebt een goed zelfinzicht, bent onderscheidend naar de markt en kunt dit duidelijk vertellen, dan biedt een website goede mogelijkheden om dit te versterken. Vroeger vond men AIDA een goed model om klanten binnen te trekken. AIDA staat voor attention, interest, desire, action. Helaas klopt deze manier niet (meer). Ten eerste maakt een klant niet op basis van hiërarchie beslissingen. 95% van de beslissingen worden emotioneel/ intuïtief genomen. Ten tweede: een klant wil eerder eerst actie, dan kan het verlangen (desire) aangewakkerd worden, dit leidt tot werkelijke interesse, waardoor men er echt aandacht aan zal geven en werk van zal maken. Verras mensen door ze uw talent aan te bieden in de vorm van hulp op maat! Kleiner: loopt uw team tegen een probleem aan? Verras hen met een samenvatting uit een boek om anders tegen zaken aan te kunnen gaan kijken. Initieer een inspiratiesessie om tot oplossingen te komen.
- Zorg voor een heel goede en gratis waardevolle content strategie. Geef ebooks weg, verspreidt nuttige blogs en videoblogs die werkelijk direct antwoord geven op vragen, behoeften en problemen van uw doelgroep. Kleiner: help mensen op weg door ze iets te geven waarmee ze verder kunnen. Bouw door actie vertrouwen op. Uw Personal Brand versterkt zich hierdoor. U creëert interactie en wordt waardevol voor uw doelgroep. Bijkomend voordeel is dat google u ook aantrekkelijker zal gaan vinden.
- Versterk de verhalen met live registraties van klanten die vertellen wat u hebt gedaan en tot welk resultaat dit heeft geleid. Gebruik live videoblogs. Maak zo veel mogelijk gebruik van referenties die op aanvraag benaderbaar zijn. Versterk uw brand door ook interviews te houden met experts in de markt die uw boodschap ook uitdragen. Kleiner: vraag regelmatig om feedback van uw omgeving en verbeter uzelf zichtbaar elke dag! Meet de tevredenheid over de zaken waar u invloed op heeft.
- Geef uw klanten eventueel in ruil hiervoor een cadeau: uw laatste ebook, een gratis update van product x, een gratis sessie voor team y. Stimuleer anderen om ambassadeur te worden door uitzonderlijk goed met ze om te gaan. Apple heeft een legioen aan gratis ambassadeurs omdat ze een behoefte zo invullen dat iedereen uitkijkt naar de volgende update.
- Creëer continue beleving. Wees een inspiratiebron voor uzelf en uw omgeving. Leer mensen weer hoe ze hun vrije associatieve vermogen kunnen ontwikkelen. Inspireer mensen tot andere ideeën, andere denkwijzen en doe het met passie. Mensen zullen dan gelijk een magneet zich tot u aangetrokken voelen.
Deze tips werken voor managers, directieleden, bedrijven, zzp-ers en werknemers. Hebt u een vraag of wens naar aanleiding van dit artikel of zoekt u een geïnspireerde spreker die dit aan uw team of organisatie kan leren, neem dan contact op met Wout via www.wintijddoorsnellezen.nl/contact
Geschreven door: Wout Plevier
Volg ons