Personal Branding om uw beste U! zichtbaar te maken!
De laatste tijd hoor ik tijdens cursussen Presenteren met Prezi steeds vaker de term Personal Branding vallen. Het is weer zo’n mooie overgewaaide trend uit Amerika. Of toch niet? Kan men in Europa echt iets leren van het positioneren van zichzelf als “Brand”? De komende twee artikelen gaan over dit thema. In dit artikel leert u wat Personal Branding is en wat u absoluut niet moet doen.
Wat is personal branding?
Personal Branding, wat is het precies? Ik denk dat de volgende definitie het beste weergeeft wat personal branding is: jezelf beschouwen als een merk, weten wat jou uniek maakt en onderscheidt van anderen en het lef hebben om op een outstanding niveau boven de rest uit te blinken waardoor je positief opvalt.
Kortom, je laat je omgeving zien wie je bent, waar je voor staat en draagt dat openlijk uit! Dit roept bij je omgeving direct beelden, associaties en emoties op. Soms komen ze zelf direct in actie! Net zoals bij enkele gevestigde merken.
Je ziet een plaatje van een paard door een dak en denkt direct aan “Even Apeldoorn bellen”. Je ziet een koffie apparaat en denkt aan de heerlijke koffie van Douwe Egberts, “even gezellig een bakkie doen”. Je ziet een Alfa Romeo rijden en krijgt meteen beelden binnen van temperamentvol auto rijden in een classy outfit. Ook de unieke personages van Telfort: “van een miljoen piek op de bank naar 1 piek in de kerstboom” en de manager van Albert Heijn zijn sterke staaltjes van branding. Zo sterk zelfs, dat mensen eerder positieve associaties hebben met deze vriendelijke mensen dan met het logo van de organisatie.
Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg!
In Nederland hoor je de term ‘Personal Branding” steeds vaker maar veel mensen zijn nog een beetje huiverig om zichzelf op deze manier te onderscheiden. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Mis! Je mag tegenwoordig onderscheidend zijn. Sterker nog, het is zelfs belangrijk om het wel te doen!
Angst om er voor te gaan!
Veel mensen zijn angstig om hun grootste droom te volgen. De meeste mensen zijn bang om (zichzelf) te presenteren. Veel mensen hebben last van een vorm van dualiteit in zichzelf. Men wil wel iets bereiken maar is bang voor de consequenties. Laten we er nu eens vanuit gaan dat iedereen deze dualiteit in zich heeft. U herken het vast wel.
- U stoort zich enerzijds aan uw gebrek aan tijd maar neemt geen werkelijke stappen om tijd te creeeren.
- U vindt dat het eigenlijk anders moet in uw organisatie maar als het er op aankomt, durft u uw mening niet openlijk te verkondigen.
- U wilt meer intimiteit met uw partner, maar u vergeet de liefdesstrategie van uw partner aan te boren.
- U wilt wel pro actief personeel maar bent tegelijkertijd bang dat ze iets te bijdehand worden.
- U bent best wel voor verandering, zolang de anderen maar eerst beginnen.
- En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het is tijd!
Het is de hoogste tijd om uzelf te laten zien aan de wereld. Of zoals Katy Perry zingt in Firework: “You just gotta ignite the light, And let it shine, Just own the night, Like the Fourth of July, ‘Cause baby you’re a firework, Come on show ’em what your worth, Make ’em go: “oh, oh, oh!”, As you shoot across the sky.
Wat betekent dit niet!
Dit betekent niet dat u overal gaat roepen dat u de beste bent en dat er een standbeeld voor u dient te komen. U levert “gewoon” uw dienst en product helemaal op maat van de wensen van uw klanten. Kleiner: u helpt anderen waar nodig met uw absolute talent en maakt dit zichtbaar door uw daden. Uiteraard doet u dit op het allerbeste niveau dat aansluit bij hun wensen. U komt bekend te staan als degene die de “magic bullet” heeft voor hun probleem: “je moet Jan hebben. Hij kan echt conversie bereiken naar sales en hij is nog leuk ook!” Kortom, het betekent dat anderen gaan vertellen hoe verschrikkelijk goed U bent! Men ziet u als de oplossing voor hun probleem of perfecte aansluiting op hun wensen! En, men durft het ook openlijk aan anderen te vertellen of met anderen te delen. Men is er trots op om met u samen te werken!
Personal Branding werkt ook niet als u daarvoor een rol dient te spelen. Uw passie en talent komt het beste naar buiten als u gewoon authentiek uzelf blijft. Via internet heeft de HEMA “het bloemenmeisje” gepoogd te imiteren met eenzelfde format, uitstraling en opzet. Maar ze konden niet tippen aan de authenticiteit van “het echte bloemenmeisje”. Kleiner: u blijft ook in bijzijn van directieleden uzelf en communiceert en handelt trouw aan uw belangrijkste waarden.
Personal Branding is geen marketingtruc, alhoewel u wel marketing gebruikt om uzelf als brand te versterken. Kleiner: bij al uw uitingen houdt u rekening met wat u wilt uitstralen naar de buitenwereld. Kies dus uw authentieke toon op Facebook, Linkedin en ook in de persoonlijke omgang met mensen. Uw basis dient hiervoor goed op orde te zijn en u appeleert aan wat de markt nodig heeft (wie ben ik, wat kan ik wel/ niet, wat is mijn absolute toegevoegde waarde, wat bied ik mijn omgeving?) Dit onderbouwt u met een ijzersterke zelfinzicht en eigengereide visie op zaken.
In het volgende artikel leert u de 7 praktische tips om Personal Branding in werking te zetten.
Met dank aan: Wout Plevier
Wil jij ook meer Persoonlijke Effectiviteit voor jou of je team, neem dan deel aan
het gratis Webinar Persoonlijke Kracht. Meld je dan nu aan!
Volg ons