Persoonlijke effectiviteit, daar kan je beter in worden
We worstelen er allemaal weleens mee: onze persoonlijke effectiviteit. Hoe zorg je ervoor dat je de uren in je werkdag zo optimaal mogelijk besteed? Waarom lijkt het soms dat die ene collega zijn of haar taken altijd perfect op orde heeft en iedere deadline fluitend haalt, terwijl je zelf met enige regelmaat er niet in slaagt om, alles wat je had gepland, op tijd af te krijgen. In dit blog geven we enkele tips om meer persoonlijke effectiviteit te bereiken.
1: Zeg vaker nee!
De eerste tip om meer persoonlijke effectiviteit te behalen is misschien ook de belangrijkste. Veel mensen vinden het moeilijk om nee te zeggen. Hierdoor zijn ze minder effectief. Nee kunnen zeggen betekent dat je zelf je grenzen bepaalt over wat je wel of niet wil doen. Dus wanneer die ene collega weer eens om twee voor twaalf vraagt of jij die ene taak wil overnemen. Zeg eens nee. Leg natuurlijk wel uit waarom.
2: Prioriteren
Om zo effectief mogelijk te werken is het belangrijk om te weten wat je prioriteiten zijn. Zorg er voor dat je iedere dag een duidelijk overzicht maakt waarom je al je taken in volgorde van belangrijkheid weergeeft. Stel voor jezelf vast wat vandaag af moet. Dit heeft de grootste prioriteit. Andere taken die minder urgent zijn komen lager op je lijstje te staan.
3: Tijd plannen
Wanneer je je taken hebt geprioriteerd is de volgende stap om deze ook in de tijd te plannen en aan deze planning vast te houden. Plan tijdsblokken waarin je je meest urgente taken gaat uitvoeren en doe dit ook echt.
4: Minder afleiding
Teveel afleiding is een van de belangrijkste oorzaken van het niet voldoende effectief zijn. Afleiding kan op veel manieren voorkomen. Een van de belangrijkste is onze smartphone. Ga eens hoeveel keer per (werk) dag je deze oppakt omdat je weer een pling hoort? Of even snel je tijdlijn checkt. Leer jezelf aan dat je je smartphone maar op een beperkt aantal momenten per dag oppakt. En schakel meldingen uit in het menu instellingen. Je zal zien dat dit enorm veel afleiding scheelt. Het komt je effectiviteit ten goede!
5: Stel lastige klussen en taken niet uit
De meeste mensen hebben de neiging om lastige taken en klussen uit te stellen. Vaak zijn dit ook taken die eigenlijk een grote prioriteit hebben. Met andere woorden, ze zijn belangrijk. Maar we vinden ze lastig of misschien wel spannend. Dit uitstelgedrag is niet effectief. Voer lastige klussen dus liever als eerste uit. Je zal merken dat dit je persoonlijke effectiviteit enorm ten goede zal komen. Het creëert ruimte in je agenda en in je hoofd.
Het bereiken van meer persoonlijke effectiviteit begint dus bij jezelf. En met inzicht in je gedrag. Wanneer je de tips uit dit blog op de juiste manier in je werkdag weet toe te passen ga je ervaren dat effectiever werken je veel voordelen en minder stress gaat opleveren. En zeg nou zelf, dat willen we toch allemaal wel? Veel succes en effectiviteit gewenst.
Volg ons