Slimmer werken: 5 tips om het maximale uit het nieuwe jaar te halen
De eerste week van het nieuwe jaar is alweer voorbij. Wat mij betreft is die week omgevlogen! En hoewel ik superveel heb gedaan, ben ik toch weer verbaasd hoe snel de tijd gaat.
Tijd is inderdaad een apart fenomeen. Terwijl je denkt dat je er zeeën van hebt, blijkt de tijd zomaar door je vingers te glippen. Dat geldt al helemaal als je zonder plan vooraf gewoon maar aan de slag gaat. Dan is de kans groot dat je aan het eind van de dag, week of het jaar terugkijkt en moet constateren dat er nog veel is blijven liggen. In deze blog daarom een paar tips om je te helpen je tijd goed te besteden.
Focus
Juist aan het begin van het jaar is het belangrijk dat je eens goed overdenkt waar jij nou echt je tijd aan wilt besteden. Welke doelen je jezelf stelt en wat je moet doen om die doelen te bereiken. Zo geef je richting aan je dag en is de kans groter dat je aan het eind tevreden bent met het resultaat. Dus: waar ligt jouw focus?
Zet eens op papier welke onderwerpen, thema’s of doelen dit jaar echt jouw aandacht en tijd krijgen. Wat is dit jaar belangrijk voor je, binnen je werk en ook privé?
Jaarplanning
Is er in jouw organisatie een vaste jaarplanning? Evenementen of grote gebeurtenissen die op stapel staan, terugkerende activiteiten of bijv. een begrotingscyclus? Hou er nu alvast rekening mee in je planning.
Zet de mijlpalen alvast in je agenda en als je weet dat je er veel tijd aan kwijt bent, plan dan ook echt de tijd in. Ook al weet je nu nog niet precies op welke dag je eraan zult werken, door de tijd wel te blokken in je agenda is het duidelijk dat je het in die periode drukker hebt. En daar kun je dan rekening mee houden.
Vaste klussen
En ook als er geen vaste planning is, dan heb jij vast wel terugkerende klussen. Zet ook die in je agenda, bijvoorbeeld met een terugkerende afspraak. Hoe je dat kunt doen, lees je in deze blog.
Zo’n vaste terugkerende afspraak is trouwens geen enkele belemmering voor een flexibele planning. Want ook al staat het op een vast tijdstip in je planning, je schuift het makkelijk een uurtje of een dag naar voren of achteren.
Regelmatig checken en bijstellen
Dat bijstellen doe je natuurlijk tijdens je wekelijkse planningsessie. Want als er een goede gewoonte is die je jezelf dit jaar echt aan moet leren, dan is het wel om iedere week een planning te maken.
Op dat moment blik je ook even vooruit, naar de volgende week en heel snel naar de komende maanden. Zo weet je wat er gaat komen en hou jij de focus het hele jaar vast.
Samenwerken
Beheer je de agenda van je collega’s of leidinggevende? Maak er ook dan een goede gewoonte van om samen regelmatig de agenda door te lopen. En nu, aan het begin van het jaar, een goede planning op te zetten.
Slimmer Werken doe je zo!
In de online training Slimmer Werken doe je zo! Leer je onder andere meer overzicht te creëren met je elektronische agenda en slimmer te plannen. Op 21 januari start ook een groepstraining, voor wie liever samen wilt leren. Als je snel bent, kun je nog meedoen!
Over Patricia
Onder het motto ‘Goed Georganiseerd maakt effectiever’ helpt professional organizer Patricia Gorissen haar klanten om meer overzicht te creëren, betere beslissingen maken en zo slimmer te werken. Ze coacht o.a. Op mailboxbeheer, timemanagement en cleandesk. Meer informatie vind je hier.
Volg ons