Trends voor events
Logeion, de beroepsvereniging voor communicatieprofessionals heeft voor 2014 vier trends geïdentificeerd. Omdat evenementen een vorm van ‘live’ communicatie is, zijn deze trends ook voor ons, evenementenorganisatoren, interessant. Laten we er eens samen naar kijken.
Glazen huis-effect
Alles wat een organisatie doet is mede door de vergaande digitalisering, snel zichtbaar. Niet doen wat je belooft wordt direct afgestraft. Vertrouwen is een sleutelwoord. Zeker in de kwetsbare economie.
Voor organisaties die evenementen organiseren, geldt deze trend zeker. Vertrouwen staat centraal bij een event. Een directeur die niet nakomt wat hij belooft op het podium, een product dat niet aan de verwachtingen voldoet, een evenement dat veel minder leuk is dan in de uitnodiging leek, het zijn allemaal voorbeelden van hoe je vertrouwen schaadt. Wat betekent dat voor ons: consciëntieus omgaan met de inhoud van het evenement en ons niet alleen bezig houden met de vorm, de uitvoering. Dat heeft een welkom side-effect: als je ook bij de inhoud betrokken bent, wordt je meer als adviseur gezien. Het maakt je functie rijker.
Horizontalisering
De samenleving is platter en gelijkwaardiger geworden. Mensen bewegen zich door vele verschillende netwerken. Er is minder gevoel voor hiërarchie. Velen willen hun mening, ervaringen delen en kunnen dit dankzij de digitale media sneller dan ooit.
Je kunt je bij deze trend afvragen: is dit het einde van live-ontmoetingen? Niets is minder waar. We zijn zo gewend om in netwerken te bewegen, dat bij elkaar komen een natuurlijke manier van communiceren is. Daar moet bij bijeenkomsten ruimte en tijd voor zijn: de wandelgangen zijn nog nooit zo belangrijk geweest. Plan dus ruim tijd in voor pauzes, lunch of diner. De deelnemers vullen dat zelf in. Al dan niet geholpen met de vele netwerk-apps die momenteel beschikbaar zijn. Je wordt als organiserende instantie sympathiek gevonden als je netwerken faciliteert.
Gebruik actief social media om mensen de kans te geven hun mening te ventileren.
Emotiemaatschappij
De mens is verre van een rationeel wezen. Wetenschappelijke inzichten over de werking van het brein en gedrag van de mens vormen steeds meer de basis voor het nemen van beslissingen.
Emoties en belevingen liggen dicht bij elkaar. Met een evenement kunnen we de emoties van mensen bespelen. Ga er zorgvuldig mee om en het succes is verzekerd. Daarbij is het heel belangrijk dat je je verplaatst in de doelgroep(en), de onderlinge verbanden en verschillen. Door vanuit de doelgroep je evenement te programmeren, is succes meer verzekerd.
Datamining
Er is een snel groeiende beschikbaarheid van data. Door het slim koppelen van deze data kan gericht worden ingespeeld op individu, situatie, plaats, tijd en gemoedstoestand.
Veel organisaties hebben veel verschillende databestanden. Door een koppeling ontstaat een grote, gedifferentieerde database.
Deze database maakt het mogelijk om heel gericht mensen uit te nodigen voor een evenement dat voor hen nuttig kan zijn. En je kunt mensen die elkaar nog niet kennen, bij elkaar brengen. Zo ben je zelf weer een netwerkende organisatie, waarvoor je relaties je misschien erg dankbaar zijn. Omstreden punt is privacy, daar zit een afbreukrisico in. Ga dus gewetensvol om met gegevens en vraag mensen eerst toestemming.
Op 5 juni vindt het jaarcongres van Logeion plaats, daar worden al deze trends en nog veel meer besproken tijdens een inspirerend programma. Kijk op www.logeion.nl
Met dank aan: Nicoline van Straten
In 1989 startte ze LiveHouse, vanuit de overtuiging dat evenementen of ‘live communicatie’ een bijzondere en krachtige vorm van communicatie is. Samen met haar zakenpartner Ad de Haan en haar team bouwde ze een stevige fundamentele kennis op, die ze graag deelt in de vorm van concepten, adviezen, trainingen, coaching en publicaties in ondermeer ManagementSupport, EventBranche en High Profile. Ze is ook eigenaar van de website Pien&Evelien, waar evenementenorganisatoren tips en trucks vinden voor de organisatie van evenementen.
Concepten van haar hand zijn altijd verrassend, pakkend en zakelijk succesvol. Daarbij heeft ze een enthousiasmerende en versterkende werking op mensen! Meer informatie vind je op:
Volg ons