Voor wie is LinkedIn eigenlijk bedoeld?
Laatst sprak ik Ingrid op een verjaardag en natuurlijk heb je dan over wat je zoal doet in het dagelijks leven. Ingrid vertelde me enthousiast over haar werk als secretaresse bij een groot bedrijf. Hoe ze het naar haar zin had en leuke werkzaamheden mocht doen voor haar werkgever. Ze werkte er al een aantal jaar en wilde hier voorlopig nog blijven werken.
Toen ik vertelde over mijn werk als LinkedIn-trainer reageerde ze direct: “Och LinkedIn, daar doe ik niks mee! Ik heb geen andere baan nodig! Dat is toch voor mensen die ander werk zoeken?”
LinkedIn helpt je om jouw kennis te verrijken
Door de invoering van hashtags # op LinkedIn is het veel eenvoudiger om via de zoekbalk te zoeken op bijvoorbeeld content (berichten) over een onderwerp wat jou interesseert. Zo kun je jouw kennis up to date houden. Ook kun je zo’n bericht delen op je eigen tijdlijn.
LinkedIn is een geweldig medium om je netwerk uit te breiden
Misschien ben je nu niet op zoek naar een nieuwe baan. Maar hoe vaak heb ik al mensen gesproken die het niet zagen aankomen en van de een op de andere dag op straat stonden zonder werk én zonder netwerk.
Connecten met je werkgever, (oud-) collega’s, familie, vrienden etc! En altijd met een persoonlijke uitnodiging waarom je deze persoon wilt uitnodigen in jouw netwerk.
Hou altijd je LinkedIn-profiel op orde
Met een verzorgd en compleet profiel maak je een goede eerste indruk. Dit is jouw visitekaartje, maar ook die van het bedrijf waarvoor je werkt.
Er wordt gekeken op jouw profiel door bijvoorbeeld bezoekers van het bedrijf waar je werkt. Dan kan je profiel er maar beter netjes en professioneel uitzien.
LinkedIn is al lang het stadium van databank met CV’s voorbij
LinkedIn wordt niet alleen meer gebruikt door werkzoekenden en recruiters. Het wordt ook steeds meer gebruikt door ondernemers en salesprofessionals als marketingtool. Met je persoonlijk profiel zet je een mooi visitekaartje neer voor je contacten en je prospects. Met je bedrijfspagina laat je zien waar jouw bedrijf voor staat, welke nieuwe ontwikkelingen er zijn of dat er een vacature is.
Gevonden worden door opdrachtgevers / prospects
Wanneer je de zoekwoorden waarop jouw opdrachtgevers of prospect jou, jouw bedrijf, product of dienst zoeken, goed verwerkt zijn in je profielen, zul je beter gevonden worden door je doelgroep. Dit kan resulteren in een like op je bericht of een bezoek aan je profiel. Hiermee kun je een eerste aanzet geven tot het opbouwen van een online relatie die hopelijk omgezet wordt in een persoonlijke afspraak en een aankoop.
Arme Ingrid
Nog even terug naar Ingrid. Een jaar later sprak ik haar weer op diezelfde verjaardag. “Oh, had ik toen maar naar je geluisterd. Afgelopen maand heb ik gehoord dat mijn baan opgeheven wordt. Nu moet ik nog beginnen met het opbouwen van mijn netwerk. Had ik het toen maar alvast gedaan!”
Wil je weten hoe je je LinkedIn-profiel optimaal zichtbaar maakt? Dan kun je hier je gratis checklist downloaden.
Volg je liever een praktische training waarbij je met een compleet profiel naar huis gaat? Kijk hier voor de mogelijkheden.
Over Judith den Dunnen
LinkedIn trainer, zelfstandig ondernemer. Jarenlange ervaring als verkoop binnendienst medewerker. Kent de klappen van de commerciële zweep. Fan van LinkedIn, gepassioneerd om de geheimen van dit netwerk-medium met jou te delen.
Op weg naar meer ideale klanten en groeiende business in niet meer dan 1 uur per dag.
Online netwerken op LinkedIn en offline netwerken in real life zijn dé basis van langdurige relaties.
www.betergevondenworden.nl – info@betergevondenworden.nl – 06 2365 0487
Volg ons