Wat als altijd die ene collega niet op je e-mail reageert?
Je hebt al je collega’s van het secretariaat een mail gestuurd met een vraag. Iedereen geeft netjes een antwoord, behalve de collega in kwestie.
Tsja, heel vervelend want jij zit te wachten op antwoord. Geïrriteerd stuur je de mail nog een keer met de melding dat je op een antwoord wacht.
Uiteindelijk krijg je dan toch nog een antwoord, maar nu baal je nog meer, want het is te laat en met dat antwoord kun je niets. Hopeloos!?
Als dit ritueel zich steeds weer herhaald, denk dan eens na over het volgende:
Je bent niet duidelijk
Pas op voor ingewikkelde woorden, vaktermen of afkortingen die niet iedereen kent. Gebruik je ze toch? Schrijf de termen dan de eerste keer voluit.
Hou het kort
Zo’n lap tekst? Dat lees ik later wel…Vervolgens verdwijnt de mail tussen alle andere berichten.
Reageren voor…
Als de ander niet weet wanneer jij graag reactie zou willen, dan komt jouw mail ook in de categorie ‘Doe ik later wel, als ik tijd heb’.
Spelfouten
Spelfouten wekken niet alleen hilariteit of ergernis op, ze leiden ook nog eens af van de boodschap.
Moet dit echt via de e-mail?
E-mail is handig, maar sommige leidinggevenden vergeten dat je ook mondeling kan communiceren.
Onderwerp
Voeg een duidelijk onderwerp toe en begin elk nieuw onderwerp op een nieuwe regel. Laat ook duidelijk weten wat men met je mail moet doen; verwacht je een reactie of was de mail puur informatief?
Stop de conversatie tijdig
Stuur niet onnodig veel ‘bedankt’ mails heen en weer.
Hebben jullie nog meer tips?
En stel, dat zelfs dat bovenstaande tips niet meer helpen,
is het dan niet tijd voor een ander gesprek?
Geschreven door: Ingeborg Lentjes
Dag Ingeborg,
Een leuke en herkenbaar artikel.
Onderstaand nog enkele aanvullende tips die binnen ons bedrijf erg goed werken:
– Gebruik afkortingen als eerste in de onderwerpregel, bijvoorbeeld: FYA (=actie nodig), FYI (=ter info). Op deze manier weet de ontvanger wat er van hem/haar verwacht wordt.
– Heb je een oneliner en eigenlijk geen mailbericht? Start dan de onderwerpregel met een *. Dan weet de ontvanger dat hij/zij het bericht niet hoeft te openen.
Veel succes ermee.
Groet, Elke Martinali
directiesecretaresse Rabobank Dommelstreek