Wat zijn de spelregels voor een fiets van de zaak?
Steeds meer werkgevers vinden het belangrijk om op verschillende manieren bij te dragen aan de duurzame inzetbaarheid van hun werknemers. Bedrijven proberen werknemers op verschillende manieren meer te laten bewegen, dijvoorbeeld door het ter beschikking stellen van sportfaciliteiten. En ook de fiets van de zaak wordt daarbij steeds vaker ingezet als middel om werknemers meer te laten bewegen. Bovendien wordt een fiets van de zaak ook steeds vaker gezien als een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde voor veel werknemers. Wat zijn de spelregels als je aanspraak zou willen maken op een fiets van de zaak? We leggen het je uit in dit blog.
Woon-werk verkeer
Een fiets van de zaak maakt het voor een werknemer mogelijk om een fiets, en dat mag dus ook een elektrische of speed-pedelec zijn, te gebruiken voor woon-werkverkeer. De werkgever schaft de fiets aan voor de werknemer. En de werknemer mag de fiets ook onbeperkt privé gebruiken.
Bijtelling
De werkgever betaalt dus de fiets en daarbij meestal ook nog alle andere bijkomende kosten zoals onderhoud en/of reparaties. De werknemer krijgt daarvoor wel een fiscale bijtelling van 7% over de aanschafprijs (consumentenadviesprijs) van de betreffende fiets. Hierdoor betaaltde werknemer in de meeste gevallen een paar tientjes extra loonbelasting per maand. Wanneer de werkgever aan de werknemer een eigen bijdrage voor de fiets vraagt, dan gaat deze eigen bijdrage weer van de bijtelling af. Werkgevers mogen ook een bijdrage doen om de bijtelling te dempen voor de werknemer. Dit kunnen ze dan doen door een bijdrage vanuit de vrije ruimte van de Werkkostenregeling (WKR) te doen. Deze bijdrage is dan voor de werknemer en werkgever onbelast. De werknemer betaalt dan helemaal geen bijtelling meer.
Invloed op andere zaken
Wanneer een werknemer een eigen bijdrage betaalt, dan gaat dit van het brutoloon af. Hierdoor wordt het brutoloon wat lager. Dit kan dan ook van invloed zijn op de hoogte van bijvoorbeeld een WW-uitkering of een WIA-uitkering. Daarnaast kan het hebben van een fiets van de zaak ook invloed hebben op andere vergoedingen die met woon-werk verkeer te maken hebben. In de meeste gevallen zullen andere, vaste vergoedingen voor woon-werk verkeer komen te vervallen. Er is wetgeving waardoor een werkgever extra mogelijkheden heeft om maatwerkafspraken tussen werkgever en werknemer te maken. Bijvoorbeeld door het verstrekken van een fiets van de zaak met daarnaast ook nog een aparte kilometer of OV-vergoeding voor de momenten dat een werknemer niet met de fiets naar het werk kan komen. Vooral bij slecht weer is dit een prettige bijkomstigheid.
Extra administratie?
Werkgevers maken zich soms zorgen over de extra administratieve lasten die gepaard gaan met het verstrekken van een fiets van de zaak, maar dit is grotendeels ongegrond. Tegenwoordig zijn er namelijk ook bedrijven die een volledige dienstverlening bieden voor de fiets van de zaak. Hiermee nemen ze voor werkgevers vrijwel al het werk uit handen. Van het kopen van de fiets, zoals online toepassingen voor werknemers om de fiets uit te zoeken, te plannen onderhoud en het grootste deel van de administratie. Daar worden werkgevers blij van. En misschien nog wel belangrijker, werknemers ook.
Hopelijk heeft dit blog meer duidelijkheid kunnen bieden over de regels en voordelen van de fiets van de zaak. Het verstrekken van een fiets van de zaak kan dus niet alleen voordelig zijn voor werknemers, maar ook voor werkgevers die duurzame inzetbaarheid en mobiliteit hoog in het vaandel hebben staan.
Best veel taalfouten in dit artikel…
Bedankt voor je feedback. Wij hebben zojuist een aantal aanpassingen gedaan. Mochten we taalfouten gemist hebben, dan horen wij het graag.