Werk jij in een veilige werkomgeving?
En hiermee bedoelen we niet alleen of de trap veilig is en of er geen draden over de vloer liggen waarover je zou kunnen struikelen. Een veilige werkomgeving is namelijk veel meer dan dat. Een veilige werkomgeving is ook een werkomgeving waarin er op een professionele en respectvolle manier met elkaar wordt omgegaan. Waarin ruimte is voor iedereen. In dit blog benoemen we enkele aspecten die essentieel zijn voor een veilige werkomgeving en die je kunnen helpen om deze ook binnen jouw bedrijf te realiseren.
Definitie van een veilige werkomgeving
Er bestaat natuurlijk geen vaste definitie van wat een veilige werkomgeving is. Maar ruwweg zou je kunnen zeggen dat in een veilige werkomgeving iedereen zich prettig voelt, er ruimte is om jezelf te zijn ongeacht je afkomst, geloof of seksuele geaardheid. Er ruimte is om fouten te maken, zonder hierop te worden afgerekend en je wordt positief gestimuleerd om jezelf te blijven ontwikkelen.
Voorbeeldgedrag
Het creëren en in stand houden van een veilige werkomgeving kan alleen lukken als leidinggevenden het goede voorbeeld geven. Het bewustzijn hiervan moet bij alle leidinggevenden aanwezig te zijn, en zij moeten dit te allen tijde tonen door middel van hun handelen, waarbij duidelijk wordt gemaakt dat er geen ruimte is voor gedrag dat afwijkt van de gewenste norm voor alle medewerkers.
Gedragscode
In steeds meer bedrijven is al een gedragscode opgesteld. Hierin staat opgeschreven welk gedrag binnen het bedrijf wenselijk is, en welk gedrag dit zeker niet is. Beschrijf in een gedragscode zeker niet alleen gedrag dat niet wenselijk is. Maar dus ook wat vooral wel wenselijk is. Bijvoorbeeld dat het wenselijk is dat leidinggevenden het juiste voorbeeldgedrag laten zien.
Zet het op de agenda
Maak van een veilige werkomgeving echt een regelmatig terugkerend punt in werkoverleggen. Benoem eventuele knelpunten en verbetermogelijkheden en onderneem actie indien nodig. In steeds meer bedrijven maakt houding/gedrag met daarbij specifiek beschreven competenties en gedragingen ook onderdeel uit van de beoordelingscyclus.
Niet alleen door de leidinggevende
Het is redelijk om te verwachten dat leidinggevenden het goede voorbeeld geven, maar dit betekent niet dat zij als enigen verantwoordelijk zijn voor het tot stand brengen en behouden van een veilige werkomgeving. Deze verantwoordelijkheid rust op iedereen binnen het bedrijf; elk individu moet gepast gedrag vertonen en bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen. Dat houdt ook in dat men anderen durft aan te spreken wanneer zaken niet verlopen zoals gewenst.
Aanspreken en stimuleren
Gedragscodes zijn een middel, maar het creëren en in stand houden van een veilige werkomgeving heeft ook nodig dat collega’s elkaar aanspreken wanneer er dingen gebeuren die niet goed zijn. Dat kan van alles zijn maar het gaat dan vaak om uitspraken of gedragingen die er voor zorgen dat anderen zich even niet ‘veilig’ voelen. Dat aanspreken hoeft niet perse in de trend van …..wat jij doet kan niet…..maar bijvoorbeeld ook door aan iemand te vragen….’wat denk jij dat jouw opmerking/gedrag met een ander doet?’.
Volg ons