Zo blijf je op de hoogte in je vakgebied met LinkedIn
Als ik vraag naar wat je allemaal kunt met LinkedIn krijg ik antwoorden als ‘solliciteren’, ‘netwerken’, ‘klanten vinden’, maar bijna nooit ‘mijn vakkennis bijhouden’. Terwijl heel veel mensen dit onbewust wel doen en LinkedIn daar ook heel erg geschikt voor is. In dit blog tips om makkelijk en vooral efficiënt bij te houden wat er allemaal gebeurt in jouw vakgebied.
Je vakkennis bijhouden of uitbreiden kan op verschillende manieren. Ik bespreek er in dit blog 5. Deze manieren lenen zich trouwens ook perfect voor het bijhouden van nieuws uit de branche waarin het bedrijf waar je werkt opereert.
Influencers en vakgoeroes volgen
Elk vakgebied heeft mensen die vooroplopen in én communiceren over nieuwe ontwikkelingen en welke kansen zij daarin zien. Of die als kennisondernemer door het delen van hun kennis laten zien dat ze expert zijn. Die zijn heel fijn om te volgen.
Ik volg zelf bijvoorbeeld allerlei slimme mensen op het gebied van online marketing in het algemeen en LinkedIn in het bijzonder. Maar hoe vind je die mensen?
Nou… Met die zoekfunctie van LinkedIn. Typ daarin een trefwoord waar jij meer over wilt weten en druk op het vergrootglas aan de rechterkant van het zoekveld of op Enter op je toetsenbord (negeer dus de suggesties die LinkedIn je doet). Je komt dan op een overzichtspagina.
Op die overzichtspagina zie je alle mogelijke zoekresultaten. Door een tabblad te kiezen kun je ze toespitsen op content met dat trefwoord, maar ook persoonlijke profielen waar dat trefwoord instaat. En dan is het een kwestie van scannen. Bezoek wat profielen die je aanspreken en kijk via het blok Activiteit naar de berichten die ze geplaatst hebben. Vind je die interessant? Dan kun je diegene gaan volgen door op de blauwe knop ‘Volgen’ bovenin het profiel te klikken. Staat daar ‘Connectie maken’? Dan vind je de optie om te volgen onder de knop ‘Meer…’.
Via de zoekfunctie kun je natuurlijk ook gericht naar personen zoeken die je al kent als expert, bijvoorbeeld uit vakbladen of van een training of presentatie.
Overkoepelende of brancheorganisaties volgen
Op grotendeels dezelfde manier kun je ook brancheorganisaties of andere interessante partijen gaan volgen. Het verschil is dat je dan een Bedrijfspagina volgt in plaats van een persoonlijk profiel.
Als je de naam van de organisatie weet kun je die intypen in de zoekbalk en dan weer op het vergrootglas klikken of enteren op je toetsenbord. Vervolgens kies je het tabblad ‘Bedrijven’. Zie je die niet in de bovenste balk? Kijk dan even onder ‘Meer’.
Je kunt die bedrijven ook ontdekken door op een trefwoord te zoeken en dan op de overzichtspagina voor het tabblad ‘Bedrijven’ te kiezen.
Hashtags
Door te zoeken op een trefwoord, voorzien van een hashtag, zoekt LinkedIn naar die combinatie. Bovenaan de pagina kunt je die hashtag ook gaan volgen. Je krijgt dan automatisch berichten met die hashtag in je tijdlijn te zien. Ook van mensen die je niet volgt.
Als je vervolgens voor het tabblad ‘Content’ kiest, zie je allerlei berichten waar die hashtag in gebruikt wordt. Check van de leukste of meest interessante berichten ook even de schrijver door op hun naam te klikken. Je kunt dan via het profiel meteen kijken of ze meer interessante content posten en ze eventueel gaan volgen.
Groepen
Hoewel groepen niet meer zo actief zijn als een aantal jaar geleden, zijn er nog een behoorlijk aantal die wel waardevol zijn. Door in de zoekbalk een trefwoord in te geven en dan als tabblad ‘Groepen’ te kiezen, krijg je alle groepen te zien waarbij dat trefwoord in de omschrijving staat. Door in de resultatenlijst de naam van de groep aan te klikken kun je die omschrijving lezen en eventueel lid worden.
Check de profielen van je collega`s of concullega`s
Soms ligt de inspiratie zo voor het oprapen. Bezoek eens LinkedIn-profielen van je collega-secretaresses of je concullega`s en kijk helemaal onderaan bij het blok ‘Interesses’. Daar vind je de bedrijven die iemand volgt en de groepen waar hij of zij lid van is. Daar zitten vaak hele interessante opties tussen.
Geschreven door Amanda Hendriks
Ik ben Amanda Hendriks en ik help bedrijven LinkedIn te gebruiken om professioneel online zichtbaar te zijn. Die zichtbaarheid kan toegespitst worden op het vinden en binden van klanten, maar ook gericht zijn op het opbouwen van werkgeversimago en het aantrekken van nieuwe medewerkers. Mijn trajecten en trainingen kenmerken zich door een doordachte mix van strategie en praktische kennis en tips en zijn altijd volledig op maat voor jouw bedrijf. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als incompany groepstrainingen.
Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@linkjeklant.nl
Volg ons