Zo bouw je een persoonlijke LinkedIn-profiel dat je verder brengt
De kans is groot dat je, ook al zit je nu perfect op je plek, ooit verder wilt kijken of groeien en dus op zoek gaat naar een andere werkgever. LinkedIn is daarin je basis. Op de eerste plaats door je persoonlijke LinkedIn-profiel. Die zorgt ervoor dat je goed gevonden wordt en een perfecte eerste indruk maakt. Maar ook om je netwerk op te bouwen en te onderhouden. Ongeveer een kwart van de vacatures wordt via het netwerk ingevuld. Maar je netwerk is ook erg belangrijk tijdens de sollicitatieprocedure. Je kunt dan mensen die het bedrijf van dichtbij kennen om ‘inside information’ vragen. In dit blog lees je hoe je een sterk persoonlijk LinkedIn-profiel opbouwt dat je verder helpt in je carrière.
Je LinkedIn-profiel heeft een tweeledig doel. In de eerste plaats moet het je goed vindbaar maken door het gebruik van de juiste zoekwoorden. En als je profiel eenmaal gevonden is wil je de bezoeker een goede eerste indruk van jezelf geven; wie je bent, wat je kunt en waar je heen wilt. Daarvoor biedt je LinkedIn-profiel je veel mogelijkheden, maar dit zijn de belangrijkste:
- Je kopregel
- Je samenvatting
- Je werkervaring
- Je opleidingen
Ik neem deze 4 onderdelen met je door.
Je kopregel
Je kopregel is, samen met je naam en je profielfoto, wat de bezoeker aan je profiel het eerst ziet. Standaard zet LinkedIn hier je functietitel (zoals je hem bij je werkervaring hebt ingevuld) en het bedrijf waar je werkt neer. Bijvoorbeeld ‘Directiesecretaresse bij [naam bedrijf]’.
Maar je kunt je kopregel zelf aanpassen en hem gebruiken om voorbeelden te geven van wat je dagelijks doet, wat je verantwoordelijkheden zijn, welke problemen je voor je baas oplost etc. Zo maak je, heel prominent in je profiel, duidelijk wat jij je werkgever oplevert.
Je samenvatting
In je samenvatting ga je hier nog een stapje verder in. Hierin vertel je uitgebreider wat je taken zijn en welke voordelen je voor je werkgever behaalt. Wat lever je hem op? Denk aan tijdsbesparing, rust, overzicht, maar waarschijnlijk bespaar je zijn of haar bedrijf ook geld. Bijvoorbeeld omdat je heel gericht materialen of reizen inkoopt doordat je overzicht hebt. Heb je kennis van specialistische software? Vermeld dat hier ook.
In je samenvatting beschrijf je ook hoe jij als persoon in elkaar steekt. Wat zijn je sterke kanten, wat vind je het leukst om te doen, waar blink je in uit. Maar ook, in wat voor soort bedrijf of in welke branche voel je je het lekkerst. Zo laat je toekomstige werkevers en recruiters al weten waar je voor open staat.
Vertel ook wat je carrièreplannen zijn. Wil je van junior secretaresse doorgroeien naar een senior functie of zit jouw groei meer in het werken voor een groter bedrijf? Wil je je heel sterk specialiseren of juist allround blijven? Wat is je stip op de horizon?
Tot slot: geef in je samenvatting ook aan hoe men je kan bereiken, bijvoorbeeld met een persoonlijk e-mailadres.
Je werkervaring
In het ervaringsblok van je LinkedIn-profiel laat je zien waar je hiervoor gewerkt hebt, maar vooral wat je daar deed en wat je je werkgever opleverde. Je doel hiermee is om te laten zien met welke taken je ervaring hebt en waar dus jouw meerwaarde voor je baas ligt.
Je kunt nooit een volledig beeld van een functie schetsen, dus leg gerust de nadruk op de taken die jou het beste lagen (of, als je op een specifieke vacature solliciteert, de taken die daarin genoemd worden). Ik vind zelf de STAR-methode een hele prettige en inzichtelijke manier om helder te maken wat je deed in die baan en wat je jouw baas opleverde. Je beschrijft dan de Situatie, jouw Taak daarin, welke Activiteiten je hebt opgepakt en welk Resultaat dit opleverde.
Je opleidingen
Je opleidingen hebben grotendeels hetzelfde doel als je werkervaring, namelijk laten zien dat je goed bent in wat je doet. Met je opleiding laat je zien dat je niet zomaar roept dat je secretaresse bent, maar hiervoor een gedegen opleiding hebt gevolgd.
Benoem inhoudelijk wat de hoogtepunten van de opleiding waren. Waar heb je het meest aan gehad? Wat pas je in de praktijk het meest toe? Koppel dit ook het liefst weer aan het resultaat dat je je werkgever oplevert.
Vrijwilligerswerk
Doe je vrijwilligerswerk? Voeg dit dan ook toe. Dit zegt iets over jou en de normen en waarden die je belangrijk vindt. Hiermee geef je ook aan welk type bedrijven of branches bij je passen, waardoor je automatisch al bedrijven uitfiltert die niet bij je passen. Scheelt jullie beiden tijd en moeite.
Aanbevelingen
Met je kopregel, je samenvatting, je ervaring en je opleidingen schets je een beeld van wie je bent en waar je goed in bent. Maar dat zeg jij. Een aanbeveling door iemand anders (het liefst iemand voor wie je direct gewerkt hebt) legt veel meer gewicht in de schaal. Het is bewijs dat je echt zo goed bent als je zegt dat je bent. Vraag dus actief om aanbevelingen aan (oud-)werkgevers.
Andersom kun je uit aanbevelingen die je toekomstige werkgever geschreven heeft vaak heel mooi halen wat diegene belangrijk vindt. Gebruik dat weer in je sollicitatieprocedure.
Eens samen sparren waar voor jou winst valt te behalen met LinkedIn? Meld je dan aan voor een gratis LinkedIn Power Talk van 30 minuten. Plan via deze link zelf je afspraak in.
Leestip: Nieuwe collega’s werven met LinkedIn? Lees het in mijn vorige artikel!
Geschreven door Amanda Hendriks
* Bron: Careerwise
Volg ons