Zo krijg je meer waardering
Heb jij het gevoel dat je genoeg gewaardeerd wordt in je werk? Krijg je vaak complimenten van je baas voor alles wat je doet? Waardering is een belangrijk element in elke werksituatie. Een compliment geeft je het gevoel dat je werk gezien wordt en dat je ertoe doet. Daardoor blijf je je werk ook met plezier doen. Indirect zorgt dit ook voor een betere gezondheid. Het is aangetoond dat werknemers die zich gewaardeerd voelen door hun leidinggevende en collega’s zich minder vaak ziek melden. Dit komt omdat een gevoel van erkenning het stressniveau verlaagt. Je kunt veel meer hebben als je weet dat wat je doet op prijs wordt gesteld. En dat heeft een positief effect op onder andere je bloeddruk en je immuunsysteem.
Discrepantie
Een regelmatige blijk van waardering verbetert dus het werkplezier en vermindert het ziekteverzuim. Dat zou voor managers alleen al een reden moeten zijn om veel complimenten uit te delen. De meeste managers hebben het idee dat ze voldoende aandacht en waardering laten blijken aan hun medewerkers. Ze zeggen dat ze elke dag wel een compliment maken of iets aardigs zeggen. Secretaresses ervaren dat nog wel eens anders; ze zijn helemaal niet van mening dat hun baas zo complimenteus is. Integendeel. Veel secretaresses beklagen zich erover dat ze zo weinig waardering krijgen. Zij hebben niet het idee dat hun baas in de gaten heeft wat ze allemaal doen en laat weten dat hij dit waardeert. Hier bestaat een discrepantie.
Verkeerde complimenten
Hoe kan het zijn dat secretaresses zich ondergewaardeerd voelen terwijl hun leidinggevenden menen dat ze juist vaak complimenten geven? Het is mogelijk dat een manager wel veel complimenten maakt, maar niet het soort complimenten dat jij als secretaresse verwacht. Jouw manager vertelt je bijvoorbeeld vaak dat je er netjes uitziet, maar jij zou liever merken dat hij de inhoud van je werk waardeert. Het kan ook zijn dat je plotseling een compliment krijgt voor werk dat onder je niveau ligt. Je staat bijvoorbeeld bij het kopieerapparaat en krijgt te horen dat wat eruit komt er mooi uitziet. En dat is nu juist iets waar je zelf weinig aan hebt kunnen bijdragen of veranderen. Mooier dan die machine het uitspuugt kun jij het niet maken. Maar dat het jou gelukt is om een deadline te halen doordat jij je in de avonduren extra hebt uitgesloofd om op de valreep een aantal documenten te corrigeren, wordt niet genoemd.
Een goed bedoeld compliment kan er soms voor zorgen dat je je juist weinig gewaardeerd voelt omdat uit dat compliment juist blijkt dat de ander zich weinig heeft verdiept in je werk. Een voorbeeld is de verkoper die in de gang van zijn manager te horen krijgt dat hij er zo netjes uitziet – verder zegt de manager niets. En daarmee gaat hij voorbij aan de reden waarom de verkoper er zo netjes uitziet. De verkoper is die ochtend namelijk bij een belangrijke klant langs geweest, heeft daar een succesvol gesprek gehad en een grote order binnengehaald. Uit het feit dat de manager hem complimenteert met zijn kleding en verder niets zegt leidt de verkoper af dat de manager zich blijkbaar helemaal niet in hem interesseert.
Te algemeen
Het kan ook zijn dat jouw manager je vaak vertelt hoe goed je bent in je werk, maar dat niet verder specificeert. Misschien bewaart hij zijn lofprijzingen tot 1 maart: de Nationale Complimentendag of de derde donderdag van april: Secretaressedag. Hij vertelt je dan wat een geweldige kracht je bent en hoezeer hij waardeert wat je allemaal doet. Maar uit deze loftrompet blijkt nog steeds niet dat hij begrijpt wat je precies doet. Je kunt dit vergelijken met het volgende. Je hebt een artikel geschreven en je vraagt aan je manager om met een highlighter aan te geven wat hij goed of belangrijk vindt. Je krijgt het terug en de hele pagina
is geel. Blijkbaar vond hij alles FANTASTISCH! Leuk om te vernemen, maar hoe weet je nu of hij het stuk überhaupt gelezen heeft? Highliten is bedoeld om bepaalde passages die er in positieve zin uit springen of belangrijk zijn te accentueren. En zo is het ook met een compliment. Uit het compliment moet aandacht en belangstelling blijken. Door de juiste regels geel te kleuren laat de manager zien dat hij het stuk goed gelezen heeft. Hij laat er ook mee blijken waar de kracht in het stuk zit. En uit een goed compliment blijkt dat de manager zich heeft verdiept in jouw prestaties en laat hij zien waar jouw kracht zit.
Erkenning, aandacht en waardering
Uit een goed compliment blijkt erkenning, aandacht en waardering. Een goed compliment zegt ook iets over de complimentgever zelf. Het vormt een weerspiegeling van zijn opmerkzaamheid en de onverdeelde aandacht die hij geeft. Zou dit dan niet vooral een goed artikel voor managers zijn? Is het dan niet zo dat vooral zij moeten leren hoe ze een goed compliment moeten geven en dat jij beter kunt afwachten tot ze daarmee klaar zijn? Of is er misschien toch een andere manier om ervoor te zorgen dat je zelf meer waardering krijgt?
Nog harder of beter werken?
Veel secretaresses beschouwen het gebrek aan waardering als bewijs dat ze zich blijkbaar niet genoeg inspannen. Om complimenten te krijgen gaan ze nog harder werken of doen nog beter hun best om er wat moois van te maken. En als die waardering dan nog steeds uitblijft, leidt dit tot teleurstelling of frustratie. Vaak schrijven secretaresses het waarderingstekort nog steeds niet toe aan het gemis aan sociale vaardigheden van de manager, maar aan hun eigen onvermogen. Ze proberen steeds harder te werken en maken daardoor meer fouten. Soms concluderen ze dat ze het blijkbaar niet kunnen en uiteindelijk raken ze volledig opgebrand.
Maar meestal is het niet het probleem dat de secretaresse zich niet genoeg inspant. Het is eerder zo dat de manager dat gewoon niet ziet. Veel managers leiden aan een chronisch tekort aan opmerkzaamheid. Ze kijken naar de resultaten, maar hebben niet altijd in de gaten wat daar voor inspanningen voor geleverd zijn. Om meer waardering te krijgen, is het dus niet nodig om harder te gaan werken. Je moet de baas alleen meer opmerkzaam maken van wat je doet.
Maak je werk zichtbaar
Veel managers regeren vanuit hun kantoor. Ze weten niet altijd waar hun medewerkers zich precies mee bezighouden. Zo lang alles goed draait, hebben ze geen klachten; geen kritiek. Dat secretaresses hun werk goed doen is toch een vanzelfsprekendheid? Ze krijgt er ook voor betaald dus hoef je dat toch niet te benadrukken? Deze gedachtegang blijft bestaan zolang je je werk niet zichtbaar maakt. En dat zichtbaar maken kun je op verschillende manieren doen.
1. Vraag je manager om advies
Als je wilt dat je werk gezien wordt, helpt het om de manager erin te betrekken. Als je hem om advies vraagt, zal hij zich vereerd voelen dat jij een beroep doet op zijn expertise. Wat jij voor elkaar hebt gekregen, voelt voor hem ook als een beetje eigen werk waar hij trots op zal zijn. Dat is niet erg want tegelijkertijd krijgt hij meer inzicht in wat jij allemaal doet. Focus je overigens niet alleen op je baas. Het is misschien nog veel belangrijker om gewaardeerd te worden door je directe collega’s. Betrek hen dus ook in wat je doet of vraag hun raad.
2. Spreek over je successen
Misschien vind je het zelf ‘vanzelfsprekend’ en ‘gewoon’ wat je allemaal doet. Je denkt misschien dat het ‘gewoon je werk’ is, dat verder geen aandacht nodig heeft. Als je dat zelf al
vindt, verwacht je dan dat anderen daar anders over denken? Je mag jezelf af en toe best eens in de schijnwerpers zetten en het applaus in ontvangst nemen. Vertel wat je gedaan hebt en vraag wat anderen daarvan vinden. Zeg terloops hoeveel tijd je eraan kwijt bent geweest – mensen hebben daar vaak geen idee van. Als je meent dat je bijzonder goed werk hebt verricht is het zeker zinvol om dat op deze manier meer bekend te maken.
3. Deel je enthousiasme
Als je bezig bent met een project dat erg goed lukt en waar je trots op bent, hoef je dat niet voor jezelf te houden. Ga er niet vanuit dat iedereen wel ziet of snapt wat je doet. Schreeuw het van de daken met gepast enthousiasme. Zo laat je merken wat je doet en door je enthousiasme met anderen te delen, zorg je bovendien voor een goede sfeer. Let er op dat het niet alleen bij woorden blijft, maar dat je de genoemde successen ook werkelijk hebt bereikt. Anderen moeten niet het idee krijgen dat je slechts naar loze complimentjes vist.
4. Geef zelf ook meer complimenten
Als anderen – inclusief je manager – ontdekken dat jij belangstelling hebt voor wat zij doen en daar je waardering voor laat blijken, zullen ze zich ook meer open stellen voor jouw activiteiten. Jij zult dus ook meer complimenten krijgen voor wat jij doet. Wederzijdse waardering zorgt voor onderlinge verbintenis en betere samenwerking. Doordat mensen elkaar meer gaan waarderen kan een afbrandcultuur veranderen in een complimentencultuur.
Met dank aan: Frank van Marwijk
Het Groot Complimenten boek is te bestellen via Managementboek.
Volg ons