Kerstpakket 2015: de trends
Hoeveel geld geven Nederlandse bedrijven dit jaar uit aan het kerstpakket en welke producten gaan er dit seizoen scoren?
Volgens Tintelingen zijn onderstaande pakketten het meest populair voor komend seizoen.
Geschenken met een eerlijk en duurzaam karakter
“Komend kerstseizoen zien wij dat geschenken met een eerlijk en duurzaam karakter goed scoren. Zo is het Bamboe design espresso of theeset van 8Pandas zeer populair. Het is gemaakt van 100 procent duurzame materialen en kan uiteindelijk in de compostbak. Ook vindt de opvouwbare picknick mand, gemaakt van recycelde materialen, gretig aftrek onder de ontvangers van een eigen keuze eindejaarsgeschenk. Dit geldt ook voor window solar opladers, zeer eenvoudig te plaatsen op een raam en werkend op zonne-energie,” aldus Patrick Moreu, managing director Tintelingen.
Dagje uit
Bedrijven kiezen voor hun medewerkers in toenemende mate voor belevenissen in eigen regio zoals een high tea, een lunch of diner, een dagje sauna, wijnproeven of een beautybehandeling. Volgens Moreu doen zij dit bewust om lokale (horeca)ondernemers te ondersteunen maar ook om de reiskosten voor de ontvanger van het kerstpakket laag te houden.
Cadeaukaarten
Patrick Moreu geeft aan dat aanvragen voor cadeaukaarten – waarmee de werknemer zelf zijn geschenk kan uitkiezen – licht zijn gedaald: “De meest populaire cadeaukaarten zijn van V&D, ICI Paris en van het webwarenhuis Fonq.nl. Er heerst onzekerheid bij bedrijven en consumenten over de stabiliteit van de grote en bekende winkelketens; steeds meer retailers komen in de problemen. Dit maakt dat de aanvragen voor cadeaukaarten bij ons zijn gedaald. Men is bang dat het verzilveren van de cadeaukaart te zijner tijd niet meer mogelijk is. Toch zien we, ondanks de onrust bij V&D aan het begin van dit jaar, dat de V&D cadeaukaart nog altijd de meest gekozen optie is.”
Budget
Het Nederlandse bedrijfsleven trekt dit jaar hetzelfde budget uit voor kerstpakketten als in 2014. “Ondanks de invoering van de fiscale WKR-regeling in januari blijft het prijspatroon stabiel. Bedrijven geven gemiddeld zo’n 35 euro uit per medewerker. Dat was in 2012 gemiddeld nog 32 euro,” aldus Patrick Moreu, managing director Tintelingen.
Volg ons