3 praktische tips om klantgericht om te gaan met je collega’s
Klantgericht werken gaat verder dan je klant telefonisch netjes te woord staan. En als secretaresse zijn je ‘klanten’ dus ook je collega’s en/of je manager(s). Met een klantgerichte houding draag je bij aan de kwaliteit van hun werk en boek je als team dus ook de beste resultaten!
Hierbij 3 praktische tips om klantgericht om te gaan met je collega’s.
De oplossing, niet het probleem
Haalt je collega je zojuist uit je vaste routine? Dat kan inderdaad heel vervelend zijn, maar het kan ook een kans zijn. Tenminste als je ervoor open staat. Gebruik je creativiteit. Misschien leer je zo weer iets bij om een werkproces te verbeteren? Denk dus in oplossingen in plaats van problemen. Jullie worden er echt allebei beter van.
Eerlijkheid duurt het langst
Nee zeggen is niet voor iedereen even gemakkelijk, maar het is soms wel echt nodig. Als je altijd maar “Ja” zegt terwijl je eigelijk echt geen tijd hebt, dan kan dat tot (grote) teleurstellingen leiden. Vertel je collega dat je hem of haar graag wilt helpen, maar dat het niet nu meteen kan. Wellicht op een andere dag wel? Op deze manier ben je toch klantgericht bezig richting je collega.
Een stapje extra
Echt klantgericht ben je als je de verwachtingen van je collega/klant ook nog eens overtreft. Zet een stapje extra door bijvoorbeeld iets extra’s te doen of door net iets meer informatie uit te zoeken en ook te geven.
Tip: Lees ook onze tips in het artikel over Regels voor een goede telefoonetiquette eens.
Volg ons