3 redenen waarom je Outlook niet mag gebruiken voor mailingen
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een ontzettend grote fan van Outlook. En toch vind ik dat je Outlook niet moet gebruiken voor grote mailingen.
Spammer!
Een groot gevaar van het versturen van mailingen via Outlook is dat je als spammer wordt gezien. En als jij een paar tientallen e-mailontvangers hebt hoef je daar echt nog niet bang voor te zijn. Het wordt anders als je een paar honderd of zelfs duizend mailtjes gaat versturen.
Als je eenmaal op een spamlijst staat, kun je naar een of meer providers helemaal geen e-mail meer versturen, net als je collega’s. Dat is het laatste wat je wilt natuurlijk.
Uitschrijven en overzicht houden
Een van de eisen die er gesteld wordt aan het versturen van mailingen, is dat je jouw ontvangers de mogelijkheid biedt tot uitschrijven. Gebruik je een programma/dienst dat speciaal ontwikkeld is voor het versturen van mailingen, dan wordt die optie automatisch toegevoegd en als iemand zich uitschrijft, kún je diegene helemaal niet meer mailen.
Verstuur je mailingen met Outlook, moet je zelf bij gaan houden wie de nieuwsbrief nog wel en niet meer wil ontvangen. De kans dat dit mis gaat is natuurlijk veel groter. Bovendien is het veel werk, vooral wanneer je veel e-mailontvangers hebt.
Extra mogelijkheden
Mailingdiensten bieden vrijwel altijd meerdere sjablonen, zodat je jouw e-mail eenvoudig een leuke uitstraling geeft. Bovendien kun je bekijken hoe de e-mail eruit ziet op verschillende devices (tablet, computer, telefoon) en in vele verschillende e-mailprogramma’s.
Verder kun je percentages zien: hoeveel mensen hebben je nieuwsbrief geopend (en zelfs wie!), hebben op een link geklikt of daadwerkelijk wat gekocht naar aanleiding van je mailing.
Ook kun je automatische meerdere e-mails versturen, zo verstuur je automatisch een e-mail een aantal weken nadat iemand een product gekocht heeft, of een automatische serie e-mails met tips zoals je dat in weggevers op internet vaak ziet.
Nog meer redenen
Dit zijn wat mij betreft de drie belangrijkste redenen, maar er zijn er nog wel wat te noemen. Wat denk je bijvoorbeeld van het percentage e-mail dat de inbox ook daadwerkelijk haalt ten opzichte van de hoeveelheid berichten die in spamboxen blijven hangen? Mailingdiensten hanteren strenge regels voor het versturen van e-mail, juist daardoor komt een heel hoog percentage ook daadwerkelijk in de inbox van je ontvanger terecht.
Ook kun je vaak verschillende versies testen, om zo te zien welke mailing beter scoort, ofwel vaker geopend wordt of dat er vaker op essentiële hyperlinks geklikt wordt. Dit soort mogelijkheden biedt Outlook niet, gewoonweg omdat het er niet voor bedoeld is.
Wat dan wel?
Ik noemde al de voordelen die mailingdiensten bieden, je kunt hier bijvoorbeeld MailChimp of ActiveCampaign voor gebruiken, maar zo zijn er nog veel meer te noemen. Meestal kun je dergelijke diensten op bepaalde voorwaarden gratis gebruiken, daarna betaal je voor de diensten. Dat is misschien jammer, maar dat is het zeker waard!
Joyce Dunnewold leert jou hoe je slimmer en sneller kunt werken door meer handige functies van Microsoft Office te gebruiken. Zo bespaar je zeeën van tijd en krijg je meer overzicht. Kijk voor meer informatie eens op haar website.
Volg ons