3 tips om je team op afstand te managen
Hoe manage je je team nu iedereen op afstand werkt? Hierbij 3 handige tips!
Start met een virtueel inloopuur
Je kunt hiervoor je favoriete videovergaderplatform gebruiken. Stel een virtuele vergaderruimte in waarmee mensen live-gesprekken met je kunnen houden door ‘in- en uit te stappen’. Door jezelf op een informelere manier toegankelijk te maken voor je team, kun je productiviteitsverhogende voordelen bereiken zoals bijvoorbeeld side-by-side werken zonder op dezelfde fysieke locatie aanwezig te zijn.
Investeer in handige tools
Vergaderen doen we vooral met Skype, Zoom en Microsoft Teams, het delen van bestanden kan via Google Drive, dropbox en/of Onedrive en voor het managen van projecten worden tools als Asana, Basecamp en/of Yoobi veel gebruikt. Er zijn echter nog veel meer handige apps, die bijvoorbeeld ook inzicht geven in het aantal productieve uren. Een voorbeeld hiervan is Hours. Met deze tool kun je gemakkelijk in- en uitklokken, zodat medewerkers inzicht hebben in hun productieve uren. Zij kunnen dit vervolgens delen met hun teamleider. Door te investeren in handige tools voorkom je dat werknemers het gevoel krijgen dat ze in het ongewisse raken over bijvoorbeeld de status van een project of over hun productieve uren.
Gebruik altijd je videocamera
Het is misschien verleidelijk om een (bewerkte) profielfoto/achtergrond te gebruiken voor video vergaderingen, maar het is echt veel beter om gewoon je camera aan te zetten. Op deze manier kun je ook input krijgen doordat je gezichtsuitdrukkingen en/of andere non-verbale signalen ook kunt herkennen. En daar kun je dan weer beter op inspelen.
Bron: glassdoor
Volg ons