4 tips om thuiswerkdagen goed door te komen
De maatregelen liegen er niet om: we moeten echt thuiswerken. Hoe organiseer je al die thuiswerkdagen? In dit artikel lees je 4 praktische tips!
Tip 1: Breng structuur aan
Voorheen ging je naar je werk en toen nam je toch ook eerst een douche? Doe dat nu ook. Routine biedt zekerheid en houvast voor de rest van de dag… Daar waar je die die routine en structuur kunt behouden, moet je dat zeker doen.
En daar waar de de routine wegvalt, heb je nu de ‘luxe’ om een nieuwe routine in te bouwen. Voorheen was je misschien een half uur aan het reizen naar je werk en was dat voor jou een moment van ontspanning, dan kun je nu bijvoorbeeld een wandeling doen voordat je aan je werkdag begint.
Tip 2: Wees productief
Begin je dag met het bekijken van wat jouw grote taken zijn. Welke drie grote taken zou je vandaag willen afronden? Plan deze taken op het moment dat je de meeste energie hebt. Ben je een ochtendpersoon, start je dag dan met een grote taak, zodanig dat je die al hebt afgerond. Plan de overige werkzaamheden, zoals mails of telefoongesprekken, op momenten dat je minder energie hebt, bijvoorbeeld in de middag. Het voordeel hiervan is dat je – in geval van uitloop – de belangrijkste taken in de ochtend al hebt gedaan.
Tip 3: Onderhoud contact met je collega’s
Denk aan een vaste meeting op maandagochtend (dagstart via Zoom of Teams) om te bekijken hoe de werkweek eruitziet. Las ook een virtuele koffiepauze in met de collega waarmee je voorheen de kamer deelde.
Tip 4: Neem pauze(s)
Voorheen ging je toch ook naar de kantine met je collega’s of maakte je een (gezamenlijke) wandeling? Waarom zou je nu dan niet ook een wandeling maken?
Denk bij een pauze vooral aan FAME:
- De F is van fuel, dit zijn bijvoorbeeld water of gezonde voedingsstoffen.
- De A staat voor Attention shift: waarbij je echt weggaat van je plaats/plek.
- De M staat voor Movement/Moving: beweging dus.
- De E voor Emotion: het virtueel contact met je collega’s valt hieronder. Positieve emoties verbreden je blik en stimuleren creativiteit en connectie, waardoor je op een veel betere manier opnieuw aan de slag kunt.
Bron/inspiratie: Markmagazine.be
Volg ons