5 ideeën om de interne communicatie te verbeteren
Zonder communicatie wordt het lastig om bedrijfsdoelen te realiseren. Hebben jullie een intranet, interne nieuwsbrief of een ander systeem waarmee jullie intern communiceren? Wordt de aangeboden informatie ook echt gelezen of kan daar nog wel het een en ander in verbeterd worden? Gelukkig kan jij als Support Professional ook je steentje bijdragen om op een leuke, interactieve manier te communiceren met je collega’s om zo de interne communicatie een extra boos te geven. In dit blog hebben we een aantal tips en ideeën voor je die je zeker eens zou moeten uitproberen.
#1 Deel de bedrijfsstrategie, doelen en waarden van de organisatie
Begin met het delen van de waarden van de organisatie, bedrijfsdoelen en hoe het bedrijf ervoor staat ten opzichte van deze doelen. Dit zal medewerkers helpen om zich betrokken te voelen bij het grotere plaatje.
#2 Deel updates uit de branche
Het geheim achter een succesvolle content mix is het vinden van een juiste balans tussen leuke en zakelijk/relevante content. Houd je collega’s altijd up-to-date over nieuwe producten, diensten, bedrijfsrichtlijnen en/of softwaresystemen. Gebruik daarbij foto’s en afbeeldingen om de stukken tekst visueel aantrekkelijk te maken en plaats het vooral op een prominente plek op jullie intranet (of in jullie nieuwsbrief en/of op welk ander kanaal dan ook), zodat je zeker weet dat het ook gezien wordt.
#3 Zet collega’s in de spotlights
Heet nieuwe medewerkers welkom met een leuk door henzelf geschreven introductie, feliciteer collega’s die jarig zijn en vertel ook wat over dat mooie project dat zojuist afgerond is en publiceer het dan ook meteen op het intranet.
#4 Organiseer een team-challenge
Een beetje leuke en gezonde concurrentie tussen afdelingen en/of locaties is hartstikke leuk. Organiseer bijvoorbeeld een stappen challenge. Kan zowel voor collega’s op kantoor als thuis. In deze challenge is het de bedoeling dat jullie 5 of 10 dagen achter elkaar minimaal 10.000 stappen zetten. Iedereen kan zijn of haar eigen smartphone daarvoor gebruiken. Het totaal aantal stappen kan dan naar jou gemaild worden. De collega die de meeste stappen heeft gelopen krijgt dan bijvoorbeeld een fruitmand of iets anders. Als je het cadeau aan de collega gaat uitreiken, dan maak je van dat leuke moment natuurlijk ook een foto voor op jullie intranet. En vertel er dan ook bij dat er binnenkort weer een leuke challenge volgt. Herhaling verhoogt de betrokkenheid!
#5 Plan een activiteit/evenement
Sommige collega’s werken op kantoor, anderen werken thuis of bij de klant op locatie, waardoor is het soms moeilijk is om alle medewerkers goed te leren kennen. Door ook af en toe wat informele evenementen te organiseren kan je medewerkers een stuk dichter bij elkaar brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het organiseren van een sportevent, een welkomstevent voor nieuwe medewerkers of een vrijdagmiddagborrel.
Door deze stappen toe te passen kan jij als Support Professional de betrokkenheid binnen de organisatie en/of afdeling weer een stukje verbeteren.
Heb jij nog andere leuke tips en/of aanvullingen die we kunne toevoegen? Deel het met ons in de reacties onder dit formulier!
Volg ons