5 vaardigheden die moeilijk te leren zijn, maar die wel zullen helpen
Veel vaardigheden kan je aanleren, maar sommige lessen zijn best moeilijk… Hierbij 5 vaardigheden die je onder de knie zou moeten krijgen.
Empathie
Empathie is een fundamentele menselijke vaardigheid die in de moderne zakenwereld te snel wordt afgezworen. Empathie houdt vooral in dat je kunt voelen wat anderen voelen.
Om hulp vragen
Het is niet eenvoudig om je trots van je af te schuiven en om hulp te vragen. Je denkt de indruk te geven dat je te zwak of incompetent bent. Maar volgens een studie van Harvard Business Schoolzou je net een betere werkkracht lijken als je anderen inschakelt. Door mensen om hulp te vragen toon je dat je hun intelligentie of expertise waardeert. Daardoor gaan ze veel sneller jouw kant kiezen. Een onverwachte, maar erg belangrijke vaardigheid dus.
Bemoei je met je eigen zaken
Iedereen kan zich er wel eens op betrappen z’n neus in het werk van iemand anders te steken. Dit is een heel moeilijke vaardigheid om aan te leren, of eigenlijk af te leren. Maar als je je met andermans zaken bezighoudt, dan kost dit veel tijd en middelen. Bovendien help je er niemand mee.
Luisteren
Zwijgen is soms een nuttige vaardigheid, en luisteren gaat nog een stapje verder. Gedurende een werkdag krijgen je hersenen bijzonder veel informatie te verwerken. Een nuttig tip om actief te leren luisteren, is herhalen wat je je gesprekspartner net hebt horen zeggen.
Weerstaan aan roddelen
Een goede relatie met collega’s en andere mensen bouw je op door elkaar te vertrouwen. Maar als je achter de rug van die personen gaat roddelen, dan ben je dat vertrouwen snel kwijt.
Bron: express.be
Volg ons