Al TikTok(kend) naar een nieuwe baan?
Helemaal op maat van de generatie Z (geboren vanaf 1995) test TikTok momenteel een nieuwe service die werkzoekenden in contact brengt met bedrijven. Bij supermarktketen Dirk kon je vorig jaar al solliciteren via TikTok. Het ging toen om een functie als afdelingsmanager. Reageren kon door op TikTok de hashtag #DIRKteur aan je video toe te voegen. Wordt dit in de toekomst een populair alternatief voor de traditionele sollicitatiegesprekken op kantoor?
Jongeren gebruiken de app vooral om korte, luchtige video’s van enkele seconden te maken en te delen. Maar binnenkort kunnen ze dus ook via het bekende sociale medium solliciteren.
Werkeloosheid door Corona
Half maart 2020 kregen we te maken met het Coronavirus. In het 2e kwartaal van 2020 nam voor sommige beroepen het aantal werkenden sterkt af (denk hierbij aan o.a. de eventmanagers, reisbureaumedewerkers, hotelreceptiemedewerkers en natuurlijk ook de horeca). Bij de Economisch-administratieve beroepen gold dit het sterkste bij receptionisten. Mensen bleven thuis en gingen niet meer naar kantoor of instellingen, waardoor er aanzienlijk minder werk was voor de receptionisten onder ons (bron. cbs/uwv).
Vernieuwend solliciteren via TikTok
Dat we naar vernieuwende manieren zoeken om te solliciteren, is dan ook niet onlogisch. En daar speelt TikTok handig op in. Het sociale medium test een service die ontworpen is om mensen te helpen bij het vinden van een job. TikTok wil dat bedrijven zo makkelijker hun weg vinden naar enthousiaste werknemers, en dat werkzoekenden sneller contact kunnen leggen met potentiële werkgevers.
De service zal naar verluidt niet binnen TikTok zelf zitten, maar zal een aparte webpagina zijn die je via de app kan bezoeken. Bedrijven zullen er voornamelijk vacatures kunnen plaatsen voor startende werkzoekenden met weinig tot geen werkervaring.
Meer lezen: Wat je moet weten over TikTok
Bron: HLN.be/AD.nl
Volg ons