Bedrijfsleven organiseert weer meer evenementen
Het aantal evenementen dat door het bedrijfsleven wordt georganiseerd liet in 2015 een stijging zien. Dat blijkt niet alleen uit het Locatieonderzoek 2015-2016 onder 821 opdrachtgevers, maar ook uit de ervaring van het Spoorwegmuseum.
“Ook de verwachtingen voor 2016 zien er gunstig uit”, zegt Menno Tielemans van het Spoorwegmuseum. “De budgetten voor feesten en partijen zijn ongeveer gelijk gebleven”, constateert hij er meteen achteraan. Dat correspondeert eveneens met het locatieonderzoek. Gemiddeld wordt er 70 euro per persoon uitgegeven aan de locatie en de catering. Ronduit opvallend noemt Tielemans het dat bij de keuze voor de locatie oude vormen van communicatie belangrijk blijven. “Zo maakt 76 procent de keuze op basis van mond-tot-mondreclame en is voor 77 procent een eerdere ervaring met een locatie van doorslaggevende betekenis. Dat is opvallend omdat je zou verwachten dat internet ook hier meer zijn intrede doet.”
Sfeer en uitstraling
Niets is minder waar. Tielemans: “Sfeer en uitstraling van de locatie zijn van groot belang voor de organiserende partijen. Een offerte aanvragen per telefoon geeft vaak een goede eerste indruk. 44 procent van de offerteaanvragen vindt plaats dan ook per telefoon. En vervolgens zie je dat geïnteresseerden toch de locatie eerst willen zien, voordat ze beslissen.” De uiteindelijke keuze voor een locatie wordt vaker dan ooit ook genomen op basis van mvo. 24 procent laat dit aspect meewegen. Tielemans: “Dat merken erg sterk bij het Spoorwegmuseum. Een mooi voorbeeld is dat de omzet van onze locatie terugvloeit naar het museum. Zo kunnen we daarmee mede belangrijk cultureel erfgoed onderhouden. Een belangrijke taak en dat vinden onze opdrachtgevers ook.”
Top 5 keuzecriteria
(meerdere antwoorden mogelijk)
- Prijs kwaliteit 64%
- Uitstraling/sfeer 59%
- Ligging/omgeving 57%
- Bereikbaarheid met auto 43%
- Parkeergelegenheid 39%
Bron: Locatieonderzoek 2015-2016
Volg ons