Bedrijfsrisico’s: zo kan je werkgever zich ertegen verzekeren
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ook op de werkvloer gaan er soms dingen mis en dit kan financiële en/of materiële schade bij klanten of opdrachtgevers veroorzaken. Je werkgever kan hiervoor aansprakelijk worden gesteld.
Veel bedrijven hebben hier een verzekering voor afgesloten. Zo draait je werkgever in de meeste gevallen niet zelf op voor (hoge) kosten door schade bij klanten of opdrachtgevers. Maar met welke situaties kan je baas te maken krijgen? En hoe kan hij of zij zich hier het beste tegen verzekeren?
1. Materiële of letselschade bij een klant of opdrachtgever
Stel je voor, jullie ontvangen een klant op kantoor en je morst per ongeluk koffie over zijn of haar laptop die daardoor stuk gaat. Of een opdrachtgever struikelt in jullie winkel over een snoer of het kleed, komt ten val en raakt gewond.
Hierdoor kan materiële schade en/of letselschade ontstaan waar je werkgever aansprakelijk voor kan worden gesteld. Meestal moet hij of zij dan deze schade vergoeden. Dit kan je baas voorkomen met een avb (verzekering). Dit is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering die schade aan spullen en letselschade dekt.
2. Je werkgever maakt een beroepsfout
Waar wordt gewerkt, worden fouten gemaakt. Dat kan je werkgever ook overkomen. Hij of zij kan bijvoorbeeld een rekenfout maken of een deadline missen. En dat kan de opdrachtgever (veel) geld kosten. De kans is groot dat ze de schade op je baas verhalen. Met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering draait je werkgever in de meeste gevallen niet zelf voor de kosten op, maar kan hij of zij hiervoor terecht bij de verzekeraar.
3. Schade aan het bedrijfspand
Huurt je werkgever een bedrijfspand of heeft hij of zij een eigen bedrijfsruimte of een winkelpand? Dan is het handig om deze te verzekeren met een bedrijfsschadeverzekering. Zo worden de kosten gedekt als de bedrijfsvoering stil komt te liggen door schade aan het pand.
Andere bedrijfsverzekeringen die handig zijn om af te sluiten zijn een opstalverzekering en goederen- en inventarisverzekering. Zo zijn deze ook verzekerd tegen schade door bijvoorbeeld brand of kortsluiting.
4. Een juridisch geschil met een klant of leverancier
Vind een klant dat de resultaten tegenvallen, of dat er te veel uren zijn gemaakt? Of voldoet een geleverd product van een leverancier niet aan de kwaliteitsnormen? Als dit niet onderling opgelost kan worden, kan dit leiden tot een juridisch geschil.
En dat kan flink in de papieren lopen. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor een advocaat en een (langdurig) proces. Met een rechtsbijstandsverzekering hoeft je werkgever deze kosten meestal niet zelf te betalen. Zo komt je hij of zij in de meeste gevallen niet voor onaangename verrassingen te staan.
Volg ons