Beheers jij geweldloze communicatie?
De samenwerking met een collega verloopt niet prettig. Hoe maak je dit bespreekbaar, zonder gelijk in verwijten en oordelen de vervallen? Geweldloze Communicatie is een methode waarmee je dit op een professionele manier kunt aanpakken.
Stel: je bent rustig aan het werk. Om 16.45 uur komt jouw manager met een grote stapel werk aanzetten. Hij roep dat het vandaag nog af moet zijn. Jij raakt daardoor in de stress, want om 17.00 uur moet je naar huis om de kinderen op te halen. Het gaat je nooit lukken om deze klus goed en zorgvuldig uit te voeren. Waarom levert hij z’n werk ook niet wat eerder aan?
Nog een voorbeeld: er wordt wat afgekletst op jouw afdeling over privézaken. Om 17.00 uur sluit iedereen zijn computer af, en gaat naar huis. Jij blijft achter om al het achterstallige werk af te ronden. Hier ben je boos over. Hoezo werken je collega’s niet iets harder, zodat iedereen op tijd naar huis kan?
Laat de bom niet barsten
Jenny Giezeman, trainer bij Ai-opener, ziet dit soort frustraties veel voorbij komen. En dat je van nature gewend bent om vanuit je oordeel en je eigen interpretatie te reageren. “Je bent kwaad of teleurgesteld. Alles wat je vanuit jouw eigen oordeel of gedachte zegt, klinkt als een eis. Je kunt natuurlijk ook niks zeggen, en je gevoelens te onderdrukken.
Breng je boodschap nog beter over
Leer meer zelfinzicht en inzicht in het gedrag van de ander
Maar die opgekropte energie komt er een keer uit. Dit betekent dat de bom op een ander moment barst. Met Geweldloze Communicatie leer je om informatie te ordenen. Je komt erachter waar het jou of jouw collega’s écht om gaat, en ben je in staat om de situatie zonder verwijt of oordeel te bespreken.”
4 stappen naar Geweldloze Communicatie
Het model van Geweldloze Communicatie is ontworpen door de Amerikaanse psycholoog Marshall B. Rosenberg. Het is gebaseerd op vier stappen. Trainer Jenny Giezeman licht elke stap kort toe.
1. Waarneming
Waarnemingen zijn gebaseerd op feiten, bijvoorbeeld: ‘ik zie, ik hoor of ik lees…’ Jenny: “Mensen vinden het soms moeilijk om objectief de feiten weer te geven. Ze zeggen bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat je slordig of onvakkundig bent’. Dat is een oordeel. Het is de kunst om bij de feiten te blijven. Wat zegt of doet iemand waardoor jij hem slordig of onvakkundig vindt?”
2. Gevoel
Spreek je gevoel uit, bijvoorbeeld: ‘ik voel me boos of onzeker’ Jenny: “De valkuil is dat je je gevoel verwart met je gedachten. Dus: ‘Ik heb het gevoel dat dit een zinloos gesprek is’. Helpend om elkaar te begrijpen is: ‘Ik ben bang dat dit gesprek me onvoldoende oplevert’.
3. Behoefte
“De kunst is om een behoefte niet te verwarren met de oplossing of de strategie, waarmee je jouw behoefte wilt invullen. Dus niet: ‘ik heb behoefte aan salarisverhoging’. De werkelijke behoefte is erkenning en waardering. Loonsverhoging is een mogelijke oplossing.”
4. Verzoek
“Dit betekent dat je concreet bent over wat je vraagt van de ander. Je zegt wat je wel wil in plaats van wat je niet wil. En je accepteert zowel een ‘ja’ als een ‘nee’ op je verzoek. Als je alleen een ‘ja’ wilt horen, dan is je vraag geen verzoek meer maar een eis. Vervolgens is het zaak om oprecht nieuwsgierig te zijn naar wat de ander voelt en belangrijk vindt.
Misschien heeft je collega geen tijd om je te helpen bij de voorbereidingen van een groot congres, maar kan ze je wel op een andere manier ontlasten. Luister oprecht naar de oplossingen die de ander aandraagt.”
Zelf (nog) beter leren communiceren?
In de training Tactvol en helder communiceren krijg je zelfinzicht én inzicht in het gedrag van de ander. Zo leer je beter communiceren voor een goede samenwerking.
Of volg de workshop efficiënt communiceren tijdens het Management Support Event op 14 november in Utrecht.
Volg ons