Boekhouden, wat komt erbij kijken
Als je een eigen bedrijf hebt ontkom je er niet aan, de boekhouding. Boekhouden wil zeggen dat je alle financiële administratie van je bedrijf verwerkt en het de belastingaangifte regelt. Het is belangrijk om je boekhouding goed op orde. Dat kan je veel stress en problemen besparen. Wat er allemaal komt kijken bij boekhouden lees je hier.
Facturatie
De Belastingdienst verwacht van je dat je je inkomsten en uitgaven op een duidelijke manier bijhoudt. Het opstellen en versturen van factureren is een van de belangrijkste onderdelen van je bedrijf. Hierdoor krijg je inkomsten. Het opstellen van facturen is verplicht. De meeste ondernemers doen zelf de facturatie. Er zijn verschillende manieren om een factuur op te stellen, maar de snelste manier is om een facturatieprogramma te gebruiken. Zo weet je zeker dat alles klopt en je facturen voldoen aan alle regels.
Inboeken van facturen
Het invoeren van je inkomsten en uitgaven wordt ook wel inboeken genoemd. Het inboeken van facturen is inmiddels een stuk eenvoudiger geworden door de komst van online boekhoudprogramma’s. Vroeger was je veel tijd kwijt aan het maken van Excel bestanden, nu voer je de bedragen eenvoudig in je online boekhoudprogramma in. Alles wordt dan automatisch gekoppeld en het programma berekent automatisch de btw.
Btw-aangifte
Een keer per kwartaal doe je Btw-aangifte bij de Belastingdienst. Daarom is het belangrijk om te weten wat er aan inkomsten binnenkomt. Dit kun je bijhouden in een programma zoals Excel, maar je kunt dit ook gelijk in een online boekhoudprogramma doen.
Debiteuren en crediteuren
In de praktijk wordt niet iedere factuur gelijk betaald. Soms laten mensen de facturen lang liggen en moeten er betalingsherinneringen worden verstuurd. Een klant die een factuur heeft gekregen, maar nog niet heeft betaald wordt een debiteur genoemd. Heb jij zelf een rekening van een bepaald bedrijf nog niet betaald, dan is dit je crediteur.
Winst en verliesrekening
Een winst en verliesrekening toont of een bedrijf winst of verlies heeft gemaakt over een bepaalde periode. Alle verkopen, ook wel de omzet genoemd, worden afgezet tegen de totale kosten. Het verschil laat zien of er winst of verlies is gemaakt. Een winst en verliesrekening wordt ook wel resultatenrekening genoemd.
De balans
Een balans bestaat uit twee kolommen die met elkaar in evenwicht zijn. Deze twee kolommen worden activa en passiva genoemd. De balans is het evenwicht tussen deze twee. De activa bestaan uit de bezittingen zoals geld, gebouwen en goederen. De passiva bestaan uit het eigen vermogen en vreemd vermogen zoals geleend geld en openstaande facturen. Het gaat hier om de middelen waarmee de activa gefinancierd zijn. Dit worden de lasten genoemd. Op de balans staan de activa aan de linkerkant en de passiva aan de rechterkant. Aan beide kanten zie je hetzelfde bedrag. Het eigen vermogen is een optel- en aftreksom van alle bezittingen en schulden. Bij een online boekhoudprogramma hoef je meestal alleen de waarden in te vullen en de juiste balans bedragen worden dan automatisch doorgevoerd. Het eigen vermogen staat altijd aan de passiva kant. Anders kan de balans niet gelijk zijn aan beide kanten. Dat lijkt misschien wat vreemd om het hier niet om een lening gaat, maar dit is hoe een balans in elkaar zit.
Jaarrekening
Het eindoverzicht van de financiële situatie van je bedrijf wordt de jaarrekening genoemd. Een jaarrekening toont de balans, de winst- en verliesrekening en een toelichting op beide. Als je alles netjes hebt geregistreerd kun je de jaarrekening meestal binnen een paar klikken genereren met je online boekhoudprogramma. Je kunt ook je boekhouding uitbesteden. In dat geval doet je boekhouder of accountant dit voor je.
Belastingaangifte
Het hebben van financiële stukken zijn niet alleen belangrijk om inzicht in je bedrijf te krijgen, het is ook belangrijk om belastingaangifte te kunnen doen. De meeste ondernemers doen de btw-aangifte zelf, maar de aangifte vennootschapsbelasting in het geval van een BV is ingewikkelder. De meeste ondernemers laten dit liever over aan een accountant.
Zelf je boekhouding doen of uitbesteden?
Veel startende ondernemers willen het liefst zoveel mogelijk kosten besparen en doen hun boekhouding zelf. Andere ondernemers houden zich liever alleen bezig met hun core business en besteden de boekhouding liever uit. Een vorm daartussenin kan ook. De boekhouding doe je zoveel mogelijk zelf maar de belastingaangiftes laat je door een accountant. Een juiste keuze is er niet, kies de vorm die het beste bij je past.
Volg ons