Btw-nummer wijzigt voor eenmanszaken per 1 januari 2020
Briefpapier is voor een bedrijf heel belangrijk. Het zorgt voor professionaliteit, consistentie en het is ook praktisch voor jou en de klant. Zo vind je er praktische gegevens op terug, zoals het adres, een telefoonnummer en vaak ook een btw-nummer.
Heb jij een eenmanszaak en heb je ook je btw-nummer op het briefpapier vermeld? Dan moet je dit per 1 januari a.s. aanpassen, want de Belastingdienst gaat alle eenmanszaken voor 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer geven. De wijziging moet het risico van identiteitsfraude verminderden.
Belastingdienst
De Belastingdienst verstrekt een btw-nummer aan eenmanszaken en/of zzp’ers zodra die btw-plichtig zijn. Dat geldt voor alle zzp’ers die commerciële diensten leveren. Vervolgens zijn zij verplicht om dat nummer te vermelden op de facturen die ze naar hun klanten of opdrachtgevers sturen. Voor wie een eenmanszaak heeft is het btw-nummer momenteel het Burgerservicenummer (BSN) met de toevoeging B01. Een tweede bedrijf krijgt de toevoeging B02 etc. etc.
BSN-nummer
Het BSN-nummer is een privacygevoelig persoonsgegeven, dat aan strenge regels is gebonden. Sinds 2014 staat het Burgerservicenummer niet langer op de voorkant van het paspoort, om identiteitsfraude tegen te gaan. Ook op het Identiteitsbewijs en het rijbewijs moet je zoeken naar het nummer. Het staat in kleine letters op de achterkant. De kans op identiteitsfraude is volgens de Autoriteit Persoonsgegevens reëel.
Kamer van Koophandel
Bij de inschrijving van een bedrijf bij de Kamer van Koophandel worden voor- en achternaam, huisadres en privénummer bekend gemaakt. Indien iemand deze gegevens combineert met het persoonlijke Burgerservicenummer wordt identiteitsfraude gemakkelijker.
Aftrekpost
Voor ondernemers kan deze wijziging het bestellen van nieuw briefpapier betekenen. Het huidige briefpapier is immers waardeloos geworden met de vermelding van het BSN gerelateerde BTW-nummer. Doekje voor het bloeden is dat de kosten van nieuw briefpapier wel als aftrekpost opgevoerd mogen worden.
Drukkerijen krijgen nog dit jaar een lawine van drukwerk verzoeken. Zaak dus om op tijd te beginnen, want per 1 januari 2020 moeten de ondernemers het geregeld hebben.
Volg ons