Creatief eventconcept: 5 ingrediënten
Organiseer je relatie-events, een personeelsfeest of congres en wil je origineel uit de hoek komen? Met een creatieve eventprogrammering geef je je event de wow-factor!
Door out of the box te denken, een rode draad te creëren en voor een betekenisvolle beleving te zorgen geef je je event de wow-factor. Eventorganisator en trainer Lenny Klaassen geeft hier alvast een inkijkje in de nieuwe Management Support-training Creatief eventmanagement en geeft alvast wat tips weg.
Concept en rode draad
De eerst stap in creatieve eventprogrammering is het bedenken van een goed evenementconcept. “Het gaat erom dat je niet alleen losse dingen bedenkt: een locatie, een spreker, een bandje en daar een uitnodiging bij maakt. Nee, om een betekenisvolle beleving te creëren moeten alle indrukken op elkaar afgestemd zijn. Je begint misschien met tientallen ideeën, maar in de vervolgstappen kies je die ideeën eruit die samen een logische en op elkaar afgestemde indruk geven, waardoor ze elkaar versterken en er geen losse flodders meer zijn. Er moet een rode draad zijn tussen alle programmaonderdelen; vanaf de uitnodiging, de content en de sprekers, tot het vermaak en het cadeautje dat je meekrijgt.”
Betekenisvolle beleving
Lenny maakt onderscheid tussen de expectedwow-factor – als je naar een evenement gaat heb je bepaalde verwachtingen, je verwacht iets nieuws te leren en verrast te worden – en onverwachte wows. “De kunst is om ook voor een paar onverwachte wows te zorgen. Dat kan een spreker zijn die écht goede inhoud heeft, met iets verrassends komt of de humor in je event weet te brengen. Of zet iemand met een paraplu bij de parkeergarage om je bezoekers droog naar de ingang van de eventlocatie te brengen.”
Vijf ingrediënten voor een creatief eventconcept
Waar het allemaal om draait is om tot een betekenisvolle beleving te komen. Daarvoor heb je vijf ingrediënten nodig:
- Authenticiteit en uniciteit: als je morgen een vergelijkbaar evenement kunt bijwonen, is er geen belang om vandaag naar jouw event te gaan.
- Rode draad: een thema, titel, slogan en beeldmerk waarmee je een rode draad kunt uitrollen.
- De indrukken moeten op elkaar afgestemd zijn.
- Negatieve indrukken voorkomen: “Als je een verkeerde routebeschrijving hebt gehad, in de rij moet staan om je jas te kunnen afgeven, of lauwe koffie krijgt, wordt het heel moeilijk om het niveau waar we het nu over hebben te bereiken. Operationele perfectie is dus een voorwaarde om je creatieve eventprogrammering te laten slagen.”
- Zoveel mogelijk zintuigen prikkelen. “Alle vijf is best een uitdaging maar je kunt tegenwoordig een heel eind komen.”
Meer weten over de vijf ingrediënten? Eventorganisator Lenny Klaassen licht ze toe in deze video.
Verdieping
Meer lezen? Bekijk ons (gratis) digimagazine Eventmanagement, gewijd aan het organiseren van evenementen en creatieve eventconcepten en inclusief twee korte video’s.
Zelf aan de slag? Lenny Klaassen geeft de splinternieuwe training Creatief eventmanagement waar je gaat werken aan je eigen eventconcept.
Auteur Muriël Kleisterlee
Volg ons