Cruciale vaardigheden om te ontwikkelen in het komende jaar
In deze steeds sneller veranderende wereld moet je je continu aanpassen aan nieuwe technologieën en vaardigheden om ervoor te zorgen dat je niet achter blijft. Heb jij al nagedacht over welke vaardigheden jij als Support Professional in het komende jaar verder zou kunnen ontwikkelen? In dit artikel geven we je graag een aantal tips.
#1 Breid je softwarekennis (nog) verder uit
Een goede manier om je softwarekennis verder uit te breiden is natuurlijk door te blijven leren en oefenen. Hierbij een paar tips:
- Bekijk online tutorials en/of instructiefilmpjes. Er zijn echt superveel websites die gratis korte tutorials aanbieden, waarin heel veel verschillende Office 365 tips aan bod komen. De filmpjes duren vaak maar een paar minuten en jij kan daar mooi je vaardigheden mee uitbreiden.
- Houd jezelf op de hoogte door het lezen van artikelen over de nieuwste technologische ontwikkelingen en trends door gerelateerde blogs en websites te volgen.
- Volg een cursus Office 365, speciaal voor ondersteuners.
#2 Ontwikkel skills op het gebied van gegevensanalyse
Bedrijven verzamelen steeds grotere hoeveelheden gegevens en daar zijn natuurlijk ook mensen voor nodig. Mensen die begrijpen hoe die gegevens geïnterpreteerd en verwerkt moeten worden. Als ondersteuners hoeven we niet alles op dit gebied te weten. Als we maar weten wat gegevensanalyse is en welke tools je daarvoor zou kunnen gebruiken. En als ondersteuner kan je ook het een en ander doen om je skills voor gegevensanalyse een beetjes verder te ontwikkelen:
- Er zijn heel veel data visualisatie tools beschikbaar, zoals bijvoorbeeld Tableau, Microsoft Power BI en Qlik. Misschien is het wat lastig voor ons ondersteuners om al deze tools te kennen. Maar onderschat ook niet wat we al wel weten op het gebied van gegevensanalyse. Excel is namelijk ook een tool die gebruikt wordt om gegevens te analyseren. En daar weten we weer wel het een en ander van! Volg dus eventueel een extra cursus Excel en/of lees de Exceltips op SecretaresseNet. Zo hebben we ook een tip over de functie Filteren in Excel of over het maken van Grafieken.
#3 Breid je kennis over cyberveiligheid uit
Er zijn een aantal stappen die je zou kunnen nemen om gegevens veilig te houden op het werk. En jij als ondersteuner kan daarin ook een grote rol spelen door je vaardigheden op dat vlak verder te ontwikkelen.
- Maak een beleid voor gegevensbeveiliging: Zorg ervoor dat er een duidelijk beleid voor gegevensbeveiliging is dat wordt gevolgd door iedereen in de organisatie. Dit beleid moet onder andere richtlijnen bevatten voor het beveiligen van gegevens, het rapporteren van beveiligingsincidenten en de verantwoordelijkheden van de medewerkers.
- Beperk de toegang tot bestanden: Niet iedereen hoeft bij alle bestanden te kunnen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij documenten van de directie of van een bepaalde afdeling. Overleg met de afdeling ICT hoe je bepaalde mappen en documenten kan beveiligen, zodat niet iedereen alles kan bekijken (en verwijderen).
- Versleutel bestanden: onthoud dat je ook Office documenten ook gewoon zelf kan beveiligen met een wachtwoord.
#4 Verbeter je soft skills
Het hebben van goede Soft Skills zijn voor iedereen belangrijk. En voor de Support Professional natuurlijk ook. Jij weet als geen ander Er zijn verschillende manieren om je soft skills te ontwikkelen:
- Leer van feedback: Als iemand je feedback geeft, schiet dan niet meteen in de verdediging en neem de feedback serieus. Het beste is als je ook nog open staat om er iets van te leren.
- Probeer nieuwe dingen, ga buiten je comfortzone en analyseer wat je geleerd hebt van de ervaring.
- Er zijn overal trainingen over te volgen. En dus ook op het gebied van soft skills. Denk hierbij aan Effectief communiceren, coachend leiderschap en samenwerken.
#5 Specialiseer jezelf
Wil je jezelf meer specialiseren in een bepaalde branche? Misschien iets in de medische, juridische of in de HR-branche? Lees dan ook ons artikel over een secretariële vervolg opleiding.
Volg ons