De abonnementsvorm als businessmodel
Ze vliegen je tegenwoordig om de oren, abonnementen op bloemen, lenzen, koffie en maaltijdboxen. Het gemiddelde gezin heeft al lang niet meer enkel een abonnement op de krant of een magazine, nee, ook de scheermesjes en de verrassingsdozen met verzorgingsproducten ontvang je steeds vaker op de deurmat. Is de abonnementsvorm ook een interessant verdienmodel voor jouw onderneming? Lees de voordelen in deze blog.
Planning, planning, planning
Elke maand vaste, betrouwbare inkomsten voor je business? Trouwe klanten en een steeds groter bereik? Dat klinkt als muziek in de oren, nietwaar? Hoe realiseer je dat? Abonnementen aanbieden kan een oplossing zijn. Maar een waterdichte garantie op succes is het niet. Een goede planning en voorbereiding vergroot je kansen en zorgt dat je weet waar je mee bezig bent. Een businessmodel opzetten is geen nattevingerwerk, maar is gebaseerd op kennis, data en expertise. Want het klinkt natuurlijk mooi, elke maand een voorspelbaar bedrag op je bedrijfrekening. Maar zonder planning kom je nergens. Trail & error moet je wat voorzichtig mee zijn, omdat je ineen klap een hele hoop klanten kan verliezen mocht je het verkeerd aanpakken. Je klant aanvoelen en in de watten leggen is de key factor.
Voordelen voor de consument
De abonnementenmarkt is booming, we kunnen er niet meer omheen. Maar waarom kunnen we er met z’n alleen maar niet genoeg van krijgen? Laten we eerlijk zijn, het is allereerst gewoon toch hartstikke makkelijk? Je hoeft als consument helemaal nergens aan te denken. Het leven is al hectisch genoeg, hoe meer je uit handen kan geven als het gaat om terugkerende aankopen, hoe makkelijker toch? Zijn die lenzen nu wéér op? Is er weeral een maand voorbij? Met haast ‘s ochtends half blind naar de oogspecialist om een nieuwe lenzen te kopen, niemand heeft er zin in. Met een subscription service heb je hier geen last van. Aan de andere kant houden we van het verrassingseffect, sommige producten lenen zich hier beter toe, denk maar aan de maaltijdboxen. Elke week een box vol lekkere groenten en recepten, het is elke keer een verrassing. Een cadeautje voor jezelf. Een abonnementsvorm is vaak ook een stuk goedkoper, wat het financieel ook interessant maakt. Een win-win dus, en niet alleen voor de consument…
Voordelen voor jouw zaak
We zeiden het al, het grootste voordeel van een abonnementenmodel is zonder twijfel het vaste en voorspelbare inkomen dat je ermee genereert. Daarnaast houdt het een enorme bron aan data verscholen, en laat dat nu net zijn waar je als bedrijf veel mee kunt. In combinatie met een degelijke payment service voor een gemakkelijk betaalproces voor je klanten en inzicht voor jou als ondernemer levert dat heel wat op. Maar het is niet altijd voor elke business weggelegd. Houd in het achterhoofd dat je dienst altijd een toegevoegde waarde moet leveren, ook op lange termijn: een belofte die je elke keer opnieuw zal moeten waarmaken.
Volg ons