De academie voor Virtueel Assistenten
Mijn naam is Petra Fehring en ik ben de 1e in Nederland die een bedrijf heeft opgericht waarin ik virtueel assistenten (VA) opleid: de Academie voor Virtueel Assistenten.
Virtuele assistenten zijn professionals in ondersteunende rollen (veelal oorspronkelijk secretaresses) die kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap en vanuit hun eigen expertise andere ondernemers assisteren. Dat gebeurt voornamelijk op afstand – dat is het virtuele stuk – vanuit hun eigen kantoor aan huis.
Een VA is geen secretaresse! Wat zo belangrijk is wanneer je als VA aan de slag wilt, is dat je begrijpt wat ondernemerschap inhoudt. Waarom ondernemers assistentie zoeken en op welke wijze je dat uitvoert. Hoe jij als ondernemer naast jouw klanten gaat staan en hen helpt. Je moet dus een ondernemersmindset ontwikkelen.
In mijn programma’s leer ik VA’s hoe je van A tot Z je eigen bedrijf vormt. Welke zaken moet je voor jezelf regelen? Hoe lever je je diensten en tegen welk tarief? Hoe zorg je voor je eigen financiële administratie, manage je jouw tijd, sluit je contracten af, enz. enz. Daarnaast heb ik een specialisatie training voor VA’s die kennis willen krijgen over online marketing en online ondernemen.
Wat mij verbaasde is dat niemand je leert hoe te ondernemen. Heel veel ondernemers worstelen met het behappen van alle werkzaamheden in hun bedrijf. Deels omdat ze er geen kennis van hebben, deels omdat ze het niet leuk vinden. En gebrek aan tijd is een andere worsteling. Het werken met een VA biedt de oplossing! Ze hoeven het niet langer alleen te doen en hebben niet iemand in loondienst. Dat willen ze niet omdat ze dit vaak niet kunnen betalen én niet nodig hebben.
Ook de ondernemende VA heeft dezelfde hoeveelheid taken. Als je vanaf de basis alles goed opzet en inricht, weet jij hoe je je klanten kunt helpen en hoef je zo min mogelijk tijd aan de taken in jouw eigen bedrijf te spenderen. Daarom heb ik de Academie opgezet! Zodat je heel snel (eerste opleiding duurt 10 weken) je eigen bedrijf professioneel vormgeeft en je kunt starten met klanten.
De taken van VA’s zijn heel divers. Sommigen richten zich op dagelijks management, denk aan email- en agendabeheer, online archief opzetten, een stuk communicatie. Anderen doen de financiële administratie: facturen maken, zorgen voor tijdige betaling, boekhouding bijhouden, etc. Maar ook sales ondersteuning zoals sturen van offertes, contracten en zelfs intake- of verkoopgesprekken houden, doen VA’s.
Veel gevraagd is kennis van online marketing, slim inzetten van de website, het online ondernemen. Dan praten we over social media berichten plaatsen, nieuwsbrief sturen, online lancering van diensten, webinars organiseren en assisteren, slim automatiseren van allerlei processen vanuit de website, het inzetten van online tools, en nog veel meer.
De vraag die velen mij stellen is: hoe vind ik klanten?
Dat is natuurlijk een heel spannend aspect. Je wordt ondernemer dus je zult zelf naar buiten moeten treden om klanten te werven. Daar helpen wij vanuit de Academie ook bij door de database met VA’s uit de opleiding beschikbaar te stellen. Daarnaast krijgen wij aanvragen van ondernemers en die zetten we in dezelfde database uit. Maar je zult zelf ook actie moeten ondernemen. Het gaat niet vanzelf!
De VA’s uit de opleiding vormen een netwerk met gelijkgestemden. Ze helpen elkaar, stellen vragen, werken samen, geven tips, enz. enz. Heel waardevol want zo heb je het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Dat was precies mijn doel: voorkomen dat iedereen in zijn uppie thuis zit te worstelen terwijl er zoveel andere collega VA’s met je mee kunnen denken.
Persoonlijk denk ik dat het virtueel werken, gericht expertise inkopen en inzetten dé manier is waarop we in de toekomst allemaal werken. Als VA loop je vooruit op deze ontwikkelingen. De online mogelijkheden door het internet zijn ongekend. En daar spelen wij nu al op in!
Mocht je meer willen weten, wij houden altijd vrijblijvende intakegesprekken om nader kennis te maken en de mogelijkheden te onderzoeken.
Volg ons