De beste manier om je publiek te binden in 2021
Vandaag de dag kunnen we overal op het web allerlei informatie vinden. Hierdoor kan het lastig zijn om goede, bruikbare informatie te scheiden van de minder relevante bronnen. Voor de schrijver van deze content is het ook belangrijk om het juiste publiek te bereiken. En ook dat is niet altijd even gemakkelijk. In dit artikel hebben we een aantal tips voor je om het juiste publiek te vinden.
Maak de inhoud makkelijk leesbaar
Natuurlijk wil je het liefst dat iemand alle inhoud die je plaatst volledig leest. In de praktijk blijkt dit echter heel vaak niet te gebeuren. De meeste mensen brengen maar een beperkte tijd door op een pagina. Wanneer deze niet snel zal laden, of wanneer lezers een grote muur aan tekst zien, zullen ze snel weer weg zijn. Daarom is het zaak om de inhoud die je plaatst zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Een groot onderdeel hiervan is om tekst zo goed mogelijk leesbaar te maken. Voor veel mensen die teksten creëren is het niet fijn om te horen, maar de meeste inhoud wordt niet van begin tot einde gelezen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste bezoekers pagina’s op het internet vooral scannen, zoals dat heet. Daarna wordt meestal pas beslist of er verder wordt gelezen. Kortom, wanneer een eerste indruk niet bevalt, ben je het publiek alweer kwijt.
Teksten moeten dus op een goed scanbare manier worden gepresenteerd. Dat deze relevant zijn is belangrijk, maar dus niet meer hoofdzaak. Alinea’s mogen niet te groot zijn, en er moet duidelijke onderscheid zijn tussen verschillende gedeeltes. De juiste afbeeldingen, tussenkoppen en opsommingen kunnen hierbij goed helpen.
Geef een beloning
Veel mensen zijn er, zeker in Nederland, gek op wanneer ze iets krijgen. Daarom helpt het altijd wanneer er een beloning klaar staat. Zoals veel online casino’s bijvoorbeeld nieuwe spelers een welkomstbonus of cashback bonus geven, kun je voor het bekijken van je inhoud ook iets weggeven. Zelfs als dit maar een kleine beloning is, werkt het toch vaak. Bijvoorbeeld zoiets als een kleine korting op een aankoop van een product. Of een tijdelijk gratis lidmaatschap voor een website of online dienst.
Zorg voor verrassing
Er is inmiddels zoveel informatie online te vinden, dat het moeilijk kan zijn om met iets origineels te komen. Bovendien moet je er uiteraard voor zorgen dat je hoog staat in de zoekmachines. Mensen zullen bijna nooit tot de zevende pagina van een zoekmachine doorgaan. Daarom moet je om te beginnen de bezoeker naar een pagina kunnen trekken. Daarna is het minstens net zo belangrijk dat je met iets bijzonders kunt komen op de betreffende pagina.
De vorm waarin informatie wordt aangeboden is steeds belangrijker. Daarom is het zaak om deze op een boeiende manier te kunnen presenteren. Hiervoor moet je wel je publiek goed kennen. Een relatief jong publiek zal inhoud in een hele andere vorm kunnen waarderen dan een publiek van hogere leeftijd. Door bijvoorbeeld te werken met meerdere perspectieven of verschillende mensen aan het woord te laten, kun je goed variëren. Daarmee zal het publiek eerder gebonden worden.
Trek de aandacht naar je toe
Eigenlijk is dit het belangrijkste punt wanneer je wil dat mensen je inhoud lezen. Als je de aandacht van jouw beoogde publiek niet kunt krijgen zal immers niemand je boodschap lezen. Het ligt er echter ook aan waar je naar op zoek bent. Mocht je jouw lezersaantallen willen vergroten, dan vergt dat een bepaalde aanpak. Heb je al een heel groot publiek wat je wilt blijven binden, dan zul je weer wat andere manieren moeten aanspreken om dit te doen.
Voordat je begint met het maken van bepaalde inhoud, moet je jezelf een aantal vragen stellen. Bedenk bijvoorbeeld na over wat de beste weg is om de aandacht te kunnen trekken. Er zijn op dit vlak ontzettend veel mogelijkheden. Het is daarbij zaak om de juiste opties te vinden. Op dit vlak kunnen social media en e-mail bijvoorbeeld goede hulpmiddelen zijn om (blijvende) verbinding met je publiek te creëren. Daarnaast moet je goed nadenken over de manier waarop je inhoud, artikelen en teksten wilt presenteren. Als je bepaalde onderwerpen of vraagstukken vanaf een hele andere invalshoek kunt bekijken, zullen lezers dit vaak kunnen waarderen. Door origineel te zijn zal je publiek daarom sneller groeien.
Volg ons