De juridisch secretaresse anno nu
Werk jij als secretaresse, maar ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Dan kun je je eventueel gaan specialiseren, bijvoorbeeld als juridisch secretaresse. Hoe ziet het takenpakket van de juridisch secretaresse er eigenlijk uit? En is het nog zinvol om je te specialiseren in deze branche?
Leestip: eerder beschreven we ook “De medisch secretaresse anno nu“.
Juridisch secretaresses zijn veelal werkzaam bij advocaten – of notariskantoren, de rechtbank of op een afdeling juridische zaken van een groot bedrijf. Het zou overigens ook nog kunnen bij de overheid. Denk dan aan een afdeling juridische zaken bij een gemeente of provincie.
Veranderingen
Naast de algemene secretariele werkzaamheden, zoals de verwerking van de post, agendabeheer, het ontvangen van klanten en het aannemen van de telefoon zit het juridische gedeelte voornamelijk in het uitwerken van juridische documenten.
Vaak gebeurt dit aan de hand van gedicteerde aantekeningen. “Vroeger” waren dit vooral de analoge bandjes die door de secretaresse werd uitgewerkt. Tegenwoordig is er digitaal dicteren én is er ook steeds vaker spraakherkenningssoftware beschikbaar. Het dicteren wordt zo steeds minder.
Werk je bij een advocatenkantoor, dan is een belangrijk onderdeel van je werk ook het bewaken van termijnen van lopende (rechterlijke en arbitrale) procedures. Dit noemt men ook wel de “Roladministratie”. De roladministratie is de administratie van de rechtbank. Er staat in vermeld welke zaken de rechter behandelt en welke stukken ingediend zijn voor deze zaken. Veel van deze stukken worden nog op papier ingeleverd bij de rechtbank. Overigens wordt deze procedure momenteel gemoderniseerd en gedigitaliseerd. Ook wel het KEI programma genoemd. Professionele partijen, zoals bedrijven, advocaten en deurwaarders en bestuursorganen moeten straks digitaal procederen. Het papier behoort straks dus tot het verleden.
Werk je bij een notariskantoor als juridisch secretaresse, dan werk je vooral met en voor de (kandidaat) notarissen. Het takenpakket bestaat naast bovengenoemde algemene secretariele werkzaamheden, voornamelijk uit het voorbereiden en uitwerken van notariële akten. Ook behoort het raadplegen en bijwerken van diverse registers tot het werkzaamheden en – kantoor afhankelijk -misschien ook ander organiserende (kantoor) werkzaamheden zoals kantoorartikelen bestellen of vergaderingen en personeelsuitjes organisatie.
Hoe word je juridisch secretaresse?
Heb je een (algemene) secretaresse opleiding? Ook dan is het mogelijk om als juridisch secretaresse aan de slag te gaan. Je hebt dan wel een aanvullende specialisatie nodig. Kijk bijvoorbeeld eens tussen deze opleidingen en/of cursussen voor de juridisch secretaresse.
Zinvol of niet?
Met alle veranderingen in het secretaressevak is het vak van juridisch secretaresse ook aan veranderingen onderhevig. Is het nog zinvol om je te specialiseren? In een Ecabo rapport (uit 2013) hebben we gelezen dat de werkgelegenheid voor de juridisch secretaresse stabiel zal blijven of iets zal afnemen. Dit is eigenlijk gelijk aan met de landelijke/algemenere trend van secretariele beroepen.
Tip: Ben jij juridisch secretaresse en zoek je nog een collega secretaresse? Plaats de vacature dan ook eens op SecretaresseNet.
Volg ons