De meest gewaardeerde kwaliteiten van een support professional
Als support professional wordt er veel, heel veel van je gevraagd. Maar welke kwaliteiten en eigenschappen worden door managers het meest gewaardeerd? We gingen op onderzoek uit. In dit blog lees je welke kwaliteiten, eigenschappen en competenties door managers het meest gewaardeerd (en gezocht) worden in een support professional.
#1 Proactief
Een manager wil niets liever dan een support professional die hem of haar op een proactieve manier ontzorgt. Dat wil dus zeggen dat de support professional ervoor zorgt dat de manager zich volledig kan focussen op zijn of haar werk. Dat kan bijvoorbeeld door proactief en effectief agendabeheer en timemanagement toe te passen.
#2 Flexibiliteit
Een support professional moet ook (zeer) flexibel zijn in de ogen van veel managers. Dat wil zeggen dat je als support professional adequaat moet kunnen omgaan met onverwachte situaties. En dat hij of zij hierbij in staat is om de juiste afwegingen en keuzes te maken waar de situatie om vraagt. Een voorbeeld: aan het eind van de werkdag blijkt dat er toch overgewerkt moet worden omdat er morgen een belangrijke presentatie is waar nog dingen voor geregeld moeten worden. De flexibele supporter pakt dit, ook aan het einde van de dag, met veel enthousiasme op. Dit zorgt bij managers voor veel waardering. Overigens is dit voorbeeld niet hetzelfde als structureel overwerken. Dat vraagt weer om een andere organisatie-inrichting.
#3 Discretie
Als professional ben jij naast het management vaak degene die op dagelijkse basis allerlei informatie hoort en ziet. Veel van die informatie vraag om discretie. Een manager wil er op kunnen vertrouwen en bouwen dat jij als support professional hier dan ook op de juiste en dus zeer discrete wijze mee omgaat. Of het nu gaat om personeel-gerelateerde of een andere organisatieverandering. Jij gaat er als een kluis mee om. Bij jou is gevoelige informatie in veilige handen en kan je manager in dat opzicht op jouw bouwen.
#4 Uitstraling
Je bent als support professional ook een van de visitekaartjes van het bedrijf of organisatie waar je werkt. Veel managers willen dan ook dat dit in je uitstraling en kledingkeuze ook terug te zien is. Dat wil niet zeggen dat je maar moet aantrekken wat je manager van je verlangt natuurlijk. Maar probeer je in te leven in de zogenaamde corporate identity van het bedrijf. Als dit dus betekent dat het gangbaar is om in een pak of mantelpak te verschijnen, dan val je nogal uit de toom wanneer jij dagelijks in een spijkbroek verschijnt. Dat zal een manager (en de rest van je collega’s waarschijnlijk ook) niet waarderen.
#5 Organisatorische vaardigheden
Zoals in de kop van dit artikel al vermeld; er wordt veel, soms heel veel gevraagd van een hedendaagse support professional. Dat betekent dat je ook heel goed moet kunnen organiseren. Dit is nodig om overzicht te kunnen houden in het werk van jezelf en in het werk van je manager. Daarnaast vinden managers het natuurlijk ook heel fijn als je ook de praktische zaken goed kunt organiseren. Denk hierbij aan het (effectief) plannen van (zaken)reizen en het voorbereiden en organiseren van vergaderingen.
Volg ons