De secretaresse als alleskunner
Als secretaresse krijg je steeds meer taken op je bordje. Te denken aan taken op het gebied van HRM, communicatie, marketing en/of financiën. Supergaaf, al die nieuwe uitdagingen. In dit artikel hebben we super handige tips én interessante cursussen voor je op een rij gezet!
HR-werkzaamheden
De werkzaamheden die tot het takenpakket van de HR-assistent kunnen behoren zijn bijvoorbeeld het up-to-date houden van werknemersdossiers, het registreren van hersteld- en ziektemeldingen, het opmaken van arbeidsovereenkomsten en bijvoorbeeld ook het organiseren van cursussen en/of trainingen van collega’s.
Werk jij als secretaresse op een HR-afdeling? Dan ben je naast het plannen en organiseren van de opleidingen van je collega’s en het voorbereiden van de functionerings- en/of beoordelingsrondes, vaak ook bezig met het inplannen van sollicitatiegesprekken en het voorbereiden van assessments voor sollicitanten.
Ben je op zoek naar een cursus op het gebied van HRM? Kijk dan eens in het aanbod aan verschillende HRM cursussen en/of opleidingen.
Communicatie en/of Marketing
Taken op het gebied van communicatie en/of marketing zijn bijvoorbeeld; het maken van e-mailnieuwsbrieven, het bijhouden van de (intranet) bedrijfswebsite. Maar ook activiteiten die deel uitmaken van het marketingplan. Denk hierbij niet alleen aan de tekstredactie, maar ook het aandragen van ideeën bij nieuw op te zetten marketing- en promotieacties.
De financiën
En ook de financiën doen we er makkelijk bij. Werkzaamheden die hierbij horen, zijn bijvoorbeeld het voorbereiden van betaalopdrachten en/of de vastlegging van financiële verplichtingen in de projectadministratie.
Secretaresses die te maken hebben met de financiële administratie komt dit waarschijnlijk ook bekend voor: een klant heeft een aantal facturen in één keer betaald zonder de factuurnummers erbij te vermelden. Zeker als van die klant nog veel facturen openstaan is het vaak een heel gepuzzel om erachter te komen welke facturen betaald zijn.
Lees in dit artikel over het “Facturen achterhalen van een gecombineerde betaling met behulp van Excel”
Leestip: Een overzicht van cursussen op het gebied van projectmanagement vind je hier.
Virtual Assistent
In plaats van iemand die aan zijn of haar bureau zit is de trend ook steeds meer dat de manager iemand heeft die op afstand de werkzaamheden oppakt en verzorgt: een virtual assistant (VA). Een VA kan makkelijk voor meerdere managers tegelijk werken. Dit kunnen managers zijn uit hetzelfde bedrijf, maar ook bij verschillende bedrijven.
Volg ons