Deze tips helpen je om onzekerheid in je rol tegen te gaan
Wat zijn mijn sterke punten en vaardigheden? Word ik wel echt gewaardeerd? Ga ik ooit promotie maken? En is de steeds veranderende technologie een bedreiging voor mij? Dit zijn slechts enkele onzekerheden van de secretaresse van de 21e eeuw. Of je je nu identificeert als een assistent, een secretaresse of een office professional, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We vragen ons af wat onze rol in de toekomst is of gaat worden. In dit artikel tips die je helpen om je onzekerheden weg te nemen.
Continu blijven leren
Continu leren betekent verstandig leren, jezelf onderwijzen en de nieuwsgierigheid om verschillende (nieuwe) onderwerpen te leren kennen. Wees een expert in je werk en wees nieuwsgierig, zo kun je met vertrouwen toegevoegde waarde leveren.
Niet in mijn functieomschrijving
Zeg nooit zoiets als: “Dat staat niet in mijn functieomschrijving”. Deze zin is een beperking en stelt je niet in staat om je spieren te strekken en nieuwe op te bouwen. Onthoud dat je je eigen kansen creëert door nieuwe mogelijkheden te accepteren.
Blijf communiceren
Met goede communicatieve vaardigheden kun je je prestaties, kennis, sterke punten, behoeften, wensen, gedachten, ideeën, passie, opleiding, ondersteuning, en belangrijker nog, je toegevoegde waarde benadrukken.
Stel de juiste vragen op de juiste manier, op het juiste moment en met de juiste toon. Probeer moedig te zijn en vooral open vragen te stellen om de juiste antwoorden te krijgen; probeer slim te zijn in je reflecties over vragen en zelfverzekerd te zijn in uw gesloten vragen. Zet je intuïtieknop AAN om alert te zijn op de reactie, feiten, lichaamstaal, toon, gebaren, interacties en afleidingen.
Ontwikkel de juiste mentaliteit
Geef jezelf het volledige recht om een fout te maken, om zowel een beginner als een expert te zijn. Geef jezelf het volledige recht om op te staan en je fouten toe te geven, en de moed te hebben om ze te overwinnen en vooruit te gaan. Geef jezelf toestemming om alle menselijke gevoelens jegens je leidinggevende, collega’s en teamleden te voelen, MAAR onthoud altijd dat je je grenzen moet respecteren en kennen. Respecteer eerst jezelf en anderen zullen volgen.
Wees proactief
Analytisch zijn; link evenementen met andere onderwerpen en nieuwskoppen. Tussen de regels door lezen en alert zijn op mogelijkheden in alle omgevingen, zowel intern als extern. Dit kan je leidinggevende en/of manager(s) enorm helpen.
Blijf vrolijk
Een eerlijke glimlach zal mensen naar je toe trekken en voldoening schenken aan jezelf en anderen. Voor de meeste mensen is het eerste wat ons opvalt aan anderen hun glimlach.
Behoud vertrouwelijkheid
Het handhaven van vertrouwelijkheid is het vermogen om dingen privé en geheim te houden. Met andere woorden, informatie wordt gegeven in vertrouwen, geworteld in vertrouwen. Respecteer daarom het vertrouwen en wees verantwoordelijk door het geheim ook echt geheim te houden.
Bron en meer tips lezen? Surf dan naar executivesupportmagazine.com
Volg ons