Deze tips helpen tegen digitale stress
Het dwangmatige (over)gebruik van mediatoestellen is een oprukkend fenomeen. Werknemers van alle leeftijden worden steeds meer blootgesteld aan digitale stress, aldus onderzoek van Imec. Hieruit komt naar voren dat bijna 20 procent zich afhankelijk voelt van zijn smartphone, vooral in de leeftijdsgroep van 15 tot 39 jaar. Bij één op de acht is dit zelfs problematisch: zij combineren een hoge smartphone afhankelijkheid met een hoge afhankelijkheid van sociale media.
Gelukkig zijn er ook een aantal tips die je kunnen helpen.
Check maximaal drie keer per dag
Het is niet efficiënt om elke mail onmiddellijk te lezen en te beantwoorden. Beslis daarom ‘s morgens wanneer je tijd vrijmaakt voor het lezen, beantwoorden of afhandelen van mails. “Drie keer per dag is meestal ruim voldoende. Zorg er wel voor dat klanten of collega’s elkaar in noodgevallen via andere kanalen kunnen bereiken, zoals telefonisch of face-to-face”.
Ga niet voor multitasking
Leer werknemers werken met tijdsdoelen: wat wil ik bereikt hebben tegen het einde van deze voormiddag, deze meeting of dit uur? Hoe meer we onze aandacht verdelen over verschillende taken, hoe groter de kans op fouten. Leg je smartphone even opzij. Tel achteraf hoeveel berichten echt dringend zijn.
Investeer bewust in je tijd
Zoek een haalbare verhouding van bijvoorbeeld 55 minuten focus (liefst met een rechte zithouding) en 5 minuten ‘verveeltijd’. “Wissel taken die veel focus vragen af met taken die minder focus vragen en bijvoorbeeld tijd bieden voor een koffie”.
Zet automatische newsfeeds en updates uit
Denk aan alle applicaties die je gebruikt of nieuwsbrieven waarop je geabonneerd bent. Stel jezelf de vraag: welke informatie heb ik onmiddellijk nodig? “Schrijf je uit op nieuwsbrieven die je al lang niet meer leest en verwijder applicaties die je niet meer gebruikt”, suggereert Farr. Hij adviseert aan werkgevers een helder en preventief beleid. “Bedrijven laten zich het best begeleiden met een stressmanagementtraject.”
Bron: Meer lezen? Surf naar markmagazine.
Volg ons