Een praktische gids voor het zoeken en boeken van de juiste spreker
Het kiezen van de juiste spreker voor een evenement kan een hele uitdaging zijn. Natuurijk wil je iemand die – een goed verhaal vertelt – en iemand die je publiek ook nog eens boeit en inspireert. Hoe weet je of die, misschien wel BN’er die je in gedachte hebt? ook wel echt aansprekend is voor jouw publiek? In dit artikel hebben we een aantal belangrijke tips voor je op een rij gezet.
Waar vind je sprekers?
Via Google kan je tal van bureaus vinden die allemaal bemiddelen bij de inhuur van (bekende) gastsprekers. Als je gaat zoeken, houd er dan ook rekening mee dat er ook bureaus zijn die een ‘naam/persoon’ aanbieden zonder dat ze er ooit mee hebben gewerkt. Check daarom eerst ook via google of je reviews over het bureau zelf kunt vinden.
Heb je al een idee voor een potentiele spreker? Kijk dan ook eerst ook even op YouTube of je filmpjes over de persoon in kwestie kunt vinden van eerdere evenementen.
Een voordeel van een professioneel bureau als bemiddelaar is dat zij je kunnen begeleiden tijdens het hele proces van contact leggen met je spreker tot aan de vergoeding die je aan de spreker moet betalen. Een extra zekerheid van een dergelijk bureau is ook dat zij ervoor zorgen dat je spreker wel echt op komt dagen en dat ze bij eventuele ziekte van de spreker ook een alternatief kunnen bieden.
Wat wil je dat de spreker tijdens het evenement doet?
Heb je een spreker voor jouw evenement gevonden? Is deze persoon dan ook meteen de Keynote/hoofd spreker? Of gaat hij (of zij, voor het gemak schrijven we over hij…) alleen een vraag & antwoord sessie met het publiek begeleiden? Wat je idee ook is, zorg dat je vooraf een duidelijke doelstelling hebt, dan kan de spreker zijn presentatie of praatje ook goed laten aansluiten bij het thema en onderwerp van het evenement.
Plan daarom vooraf een kennismakingsgesprek in. Dat kan fysiek, telefonisch of via een video call. Tijdens een dergelijk gesprek merk je of de kennis van de spreker ook echt overeenkomt met het niveau van je publiek.
Praktische tip voor bij de promotie van je event
Wil je fotomateriaal en/of informatie over de biografie van je spreker gebruiken om je evenement te promoten? Zorg dan dat je daarvoor schriftelijke toestemming hebt. Niets is zo vervelend als je achteraf een claim krijgt omdat je het auteursrecht hebt geschonden.
Tips voor tijdens het evenement
- Vergeet niet dat een spreker ook een mens is, geen robot. Net als iedereen moeten zij zich ook op hun gemak voelen (en kunnen voorbereiden) zodat ze een goede prestatie neer kunnen zetten. Zorg eventueel voor een aparte ruimte met voldoende versnaperingen.
- Mag het publiek foto’s maken op mobiele telefoons en/of andere apparaten terwijl je spreker op het podium staat? Voorkom verrassingen en bespreek het van tevoren!
Extra leestips
- 10 blunders bij het organiseren van evenementen die je best vermijdt
- Ga jij binnenkort een evenement organiseren?
- Kosten besparen bij het organiseren van een evenement: gebruik onze tips!
Volg ons