Geef je event de wow-factor
Steeds weer hetzelfde format gebruiken voor je evenement gaat vervelen, dan haken bezoekers af. Hoe geef je jouw event de wow-factor? Door out of the box te denken, een rode draad te creëren en voor een betekenisvolle beleving te zorgen. Eventorganisator en trainer Lenny Klaassen geeft een inkijkje in de nieuwe Management Support-training Creatieve eventprogrammering.
Gesprek van de dag
“Creatieve eventprogrammering betekent je programma op zo’n manier samenstellen dat de doelgroep zich meer aangesproken voelt om erbij aanwezig te zijn”, legt Lenny uit. “Ze moeten van jouw event het gesprek van de dagmaken, iets dat ze niet mogen missen, omdat het anders dan anders wordt. Een event met een creatieve programmering bruist meer, in de breedste zin van het woord.” Er wordt volgens Lenny te snel gedacht: de vorige opzet was een succes, we doen het gewoon weer zo.
“Maar waar het nou juist om draait bij live-communicatie – events dus – ten opzichte van digitale communicatie, is netwerken en kennis uitwisselen. Daar heb je vernieuwende werkvormen voor nodig. Om die wow-factor te krijgen, moet je echt je nek durven uitsteken, andere dingen durven doen dan je vorig jaar deed of wat je bij de concurrent ziet. Pas dan kun je mensen echt raken, zitten ze op het puntje van hun stoel en is de kans veel groter dat ze er na het event ook echt iets mee doen.”Interactie en andere werkvormen
Al een aantal jaar is interactie een belangrijk onderdeel van events. “Maar je content daadwerkelijk bij je doelgroep durven neerleggen via bijvoorbeeld een open café-werkvorm of rondetafelsessies, daar maak je het verschil mee. Natuurlijk heb je dan iets minder controle op de output dan bij presentaties waarbij je alleen maar zendt, maar je haalt er heel veel praktijkkennis mee onder de tafel vandaan. Vanwege de digitalisering, is netwerken vaak een belangrijke reden voor mensen om naar evenementen te gaan.”
Jouw event een creatieve boost geven? Kom naar de training Creatief eventmanagement.
Concept en rode draad
Stap een in creatieve eventprogrammering is het bedenken van een goed evenementconcept. “Bedenk daarbij niet alleen losse dingen: een locatie, een spreker, een bandje en daar een uitnodiging bij maakt. Nee, voor het creëren van een betekenisvolle beleving moeten alle indrukken op elkaar afgestemd zijn. Je start misschien met tientallen ideeën. Maar in de vervolgstappen combineer je die ideeën die samen een logische en op elkaar afgestemde indruk geven. Hierdoor versterken ze elkaar en zijn er geen losse flodders meer.
Er moet een rode draad zijn tussen alle programmaonderdelen; vanaf de uitnodiging, de content en de sprekers, tot het vermaak en het cadeautje dat je meekrijgt.”
Het Twitter-event dat Lenny vorig jaar bijwoonde, was daar een voorbeeld van. “Hun insteek was: own the place. Je zag overal het bekende Twitter-vogeltje terugkomen. De man- en vrouwicoontjes bij het toilet waren vervangen door vogeltjes. Ze hadden dus echt hun merk over het event heen gelegd, zowel in kleurstelling als in gimmicks.”
Blikje
Een ander mooi voorbeeld is een kennis- en netwerkdag voor eventmanagers die Lenny zelf vlak na de recessie organiseerde: Blik op de toekomst. “De insteek was: stop met zeuren over die crisis en ga weer vooruit kijken. De rode draad bestond uit fysieke blikjes en het woord blik dat we in namen van programmaonderdelen hadden verwerkt. De uitnodiging werden verstuurd in een sardineblikje. De bloemen stonden in 1 liter-verfblikken. Bij de lunch serveerde we de amuse n een klein verfblikje.
‘Blik op jezelf’ was de workshop over personal branding, ‘Met creatieve blik’ was de workshop over creativiteit. Als afsluiting van de training kreeg je een klok in de vorm van een sardineblikje en de boodschap: ga met je tijd mee, blik vooruit. Het blik was dus doorgevoerd in de inrichting, communicatie en catering. En nog steeds word ik aangesproken over dat blikje!. Het ging natuurlijk niet om het blikje, maar daardoor bleef de boodschap wel hangen.”
Wil jij weten welke vijf ingrediënten je nodig hebt om je event de wow-factor te geven? Lees dan het artikel op Management Support. Of verdiep jezelf in het organiseren van een creatief event tijdens onze training.
Volg ons