Geen reactie?
In het tijdperk van de technologie en met de vele opties om iemand te bereiken is het soms lastig ook om daadwerkelijk in contact te komen met iemand. In dit artikel geven we je een aantal praktische tips.
Zakelijk contact
In een bedrijf gaat het contact met andere medewerkers vaak via e-mail of een bedrijfsapp/groep. Ook het contact met andere bedrijven en zakenrelaties gaat vaak via e-mail of telefonisch. Bij een telefonisch gesprek hoor je al snel wanneer iemand niet reageert. Deze persoon neemt namelijk niet op. Spreek wat in na de *piep*. Het is dan nog wel even afwachten of ze je terugbellen…
Contact via e-mail is wat afstandelijker. Je hebt namelijk geen idee wanneer iemand je e-mail gelezen heeft of dat de persoon in kwestie gewoon niet reageert. Geef daarom de persoon met wie je contact zoekt een reden om je te willen helpen.
- Denk aan kleine dingen zoals correcte spelling van de naam van het bedrijf of de persoon van wie je een reactie verwacht.
- Let op de toon van het berichtje. Zorg dat je oprecht overkomt en niet teveel klikt alsof je een verkooppraatje houdt.
- Laat zien dat je de persoon van wie je een reactie wilt relevant is. Je hebt zijn of haar advies/ hulp nodig en niet die van iemand anders.
- Speel in op iemand ‘zwakheden’. Weet je toevallig dat de persoon met wie je contact hebt gevoelig is voor een beetje erkenning en waardering, gebruik dit dan ook.
Maak het ze gemakkelijk
De een heeft het drukker dan de ander. Er is gewoonweg niet altijd genoeg tijd om naar iedereen te reageren. Zorg er dus voor dat jouw mailtje geen lange en ook geen moeilijk reacties vereisen.
- Zorg dat je onderwerp meteen duidelijk is en wat je verwacht van de persoon in kwestie. Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke onderwerpsregel.
- Blijf beleefd en ”Straight to the point!”
- Blijf specifiek. Geef daarom een datum aan voor wanneer je een reactie terug verwacht.
Reminder
Heb je na het volgen van deze tips nog steeds geen reactie terug, dan wordt het tijd dat je een ‘reminder’ stuurt. Zorg er voor dat je niet ongeduldig en dwingerig overkomt.
Heb je na de tweede mail nog steeds geen reactie ontvangen? Dan is het verstandig om te bellen. Doe dit wel na minimaal 24 uur. Herinner de persoon in kwestie ook altijd even aan het feit dat je eerder contact hebt gezocht en waar dit over ging.
Tip:
Lees ook het artikel “Wat als altijd die ene collega niet op je e-mail reageert?”
Bron: lifehacking.nl
[bol_product_links block_id=”bol_58ad93b946534_selected-products” products=”9200000051679263,9200000046575275,9200000023791766″ name=”outlook” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Volg ons