Handige checklist bij de zoektocht naar kantoorruimte
Het is tijd voor een nieuw kantoor. Jullie bedrijf is gegroeid en klaar voor een volgende stap. Deze volgende stap kan een groter kantoorruimte in jullie huidige vestigingsplaats zijn of misschien valt de keuze wel op een tweede kantoor op een andere locatie. Ook zien we regelmatig dat binnen een bedrijf een iets andere focus komt te liggen qua werkzaamheden, waardoor het huidige kantoor niet meer aansluit bij de nieuwe situatie. Wat de reden ook moge zijn, het vinden van de juiste kantoorruimte is altijd weer een mooi project.
Er zijn verschillende factoren om rekening mee te houden en verschillende stakeholders binnen het bedrijf die ieder hun eigen wensen hebben. Waar begin je überhaupt? Bij mogelijke locaties? Bij de benodigde faciliteiten binnen de kantoorruimte? Allemaal dingen om over na te denken voordat je de zoektocht begint.
In dit artikel delen we een handige checklist bij de zoektocht naar kantoorruimte om het jou gemakkelijker te maken.
De belangrijkste vereisten op een rijtje zetten
Waar moet het kantoor zeker aan voldoen? Het is belangrijk om bij het begin te beginnen. Ga dus om de tafel zitten met de stakeholders binnen jullie bedrijf en schrijf de belangrijkste vereisten op. Hierbij kun je denken aan de grootte van het pand, de locatie, maar ook mogelijke voorzieningen op kantoor of in de buurt van het kantoor.
Begin met het maken van een lijst van potentiële locaties. In welke omgeving wil je jouw kantoor het liefst vestigen? Bekijk dit vooral vanuit commercieel oogpunt. Met een kantoorruimte in Amsterdam zorg je er bijvoorbeeld voor dat je heel centraal ligt en waarschijnlijk dichterbij klanten of zakenpartners komt. Bovendien is dit ook een plek waar niet alleen Nederlanders volop komen, maar waar zich ook veel expats bevinden. Als je ook op internationaal vlak hoopt door te breken, is Amsterdam dan ook zeker een hotspot.
Houd bij het bepalen van de juiste locatie vooral rekening met de bereikbaarheid van kantoor. Het moet niet alleen goed bereikbaar zijn voor klanten en zakelijke partners, maar ook voor de medewerkers. Als zij bijvoorbeeld grotendeels met de auto naar kantoor gaan, kan een kantoor in hartje Amsterdam weer lastiger zijn vanwege het gebrek aan parkeerruimte. Een kantoor in Amsterdam Zuidoost is dan een goed compromis.
Door met bovenstaande factoren rekening te houden en alle vereisten één voor één op een rijtje te zetten, wordt de uiteindelijke zoektocht naar een geschikte kantoorruimte veel gemakkelijker.
Neem contact op met een kantoorruimtespecialist
Weet je in welke regio de zoektocht zal starten? En heb je een shortlist van alle vereisten gemaakt? Dan is het slim om contact op te nemen met een kantoorruimtespecialist. Kies voor een specialist die specifiek actief is binnen de gewenste regio. Deze deskundige weet precies hoe het aanbod er op dat moment uitziet en ook wat er mogelijk binnenkort te huur wordt aangeboden. Zo vergroot je jullie kansen om de juiste kantoorruimte te vinden en voorkom je dat je op zoek gaat naar kantoren die toch niet geheel aan de wensen voldoen of die niet binnen het budget passen. Een kantoorruimtespecialist kijkt samen met jou naar de mogelijkheden en probeert vervolgens de beste match te vinden.
Volg ons