Hapklare tips voor een bruisende bedrijfsborrel
Een jubileum, verjaardag of gewoon omdat het vrijdagmiddag is: bij veel bedrijven wordt er regelmatig geborreld met elkaar. En dat is maar goed ook! Volgens arbeidspsychologen is borrelen met collega’s namelijk een sociaal lijmmiddel: hoe meer tijd je met elkaar doorbrengt, hoe groter de sociale cohesie. Reden genoeg dus om de eerstvolgende vrijdag samen de week af te sluiten.
Ben jij als secretaresse dé baas van de (kantoor)borrels? Dan heb je nog best een takenpakket: van de bestellijst maken tot het klaarzetten van de hapjes en drankjes. Hierbij moet je ook nog met iedereen rekening houden en dat is niet altijd de gemakkelijkste taak. Daarom hebben we in dit artikel wat handige tips op een rijtje gezet om de volgende bedrijfsborrel eenvoudig tot een gegarandeerd succes te maken!
1. Betrek je collega’s
Het iedereen naar de zin maken: een onmogelijk taak. Maar heb je weleens rondgevraagd wat je collega’s eigenlijk van zo’n borrel verwachten? Misschien zit niemand te wachten op een staande receptie. Of haakt de helft al af omdat het pas om half zes begint. Hoe dan ook: vraag eens rond naar de wensen van anderen en houd er zo mogelijk rekening mee. Misschien kom je wel tot geweldige nieuwe ideeën!
2. Snacks naar ieders zin
Wie borrel zegt, zegt snacks. En die beperken zich al lang niet meer tot het traditionele blokje kaas en plakje worst. Denk aan heerlijke biologische bitterballen, toastjes met vissalade of een uitgebreide kaasplank. Hoewel je natuurlijk nooit met ieders dieetwensen rekening kunt houden, is een mix tussen (halal) vlees en vegetarisch wel zo attent. En wat dacht je van de mensen die er graag bij willen zijn, maar liever niet in de verleiding komen iets ongezonds te nemen? Zet wat snackgroenten en een bakje hummus op de bestellijst en er is voor iedereen iets te knabbelen.
3. Gezamenlijke afspeellijst
Initieer een bedrijfsafspeellijst en laat collega’s zelf zijn of haar favoriete feestknallers toevoegen. Zo komt de ieders muzieksmaak wel een keer voorbij en houd je de (feest)stemming erin. Maak daarbij ook afspraken over het overslaan of doorspoelen van nummers. Niets is zo irritant als alleen de eerste tien seconden van elk nummer horen.
4. Borrel met een extra touch
Een borrel met collega’s is op zichzelf natuurlijk al gezellig. Maar wil je nét dat beetje extra doen, overweeg dan eens aanvullend entertainment. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, denk bijvoorbeeld aan een simpel teambuildingspel. Dat combineert ook nog eens prima met een glas bier. Ook een sjoelbak of dartspel doen het vaak goed. Of wat dacht je van een minibierproeverij?
5. Alcoholvrij bier is ook bier
Bij een borrel denk je al snel aan een alcoholische versnapering. Prima, maar niet zo handig als collega’s met de auto naar kantoor komen. Fris is een alternatief, maar veel mensen vinden het toch gezelliger om een drankje mee te doen. Zorg daarom voor 0.0% bier op de bestellijst en bied je collega’s een heerlijk alternatief voor een alcoholhoudend drankje of frisdrank. Dan kunnen ook diegenen die straks weer achter het stuur kruipen een biertje (of twee, drie) meedrinken.
6. Tapbier is dubbel genieten
Loop jij ook regelmatig te sjouwen met volle kratten bier? Genoeg flesjes bier koud zetten, de lege kratten weer inleveren… Het blijft een gedoe. En dat terwijl acht op de tien Nederlanders veel liever tapbier drinken. Maar een professionele bar op kantoor, dat gaat toch wel wat ver. Gelukkig zijn er alternatieven, zoals de Heineken BLADE. Deze biertap zet je gemakkelijk overal neer en er is – in tegenstelling tot een reguliere biertap – geen waterleiding, afvoer of koolzuurcilinder nodig om BLADE te gebruiken. Je steekt de stekker in het stopcontact en hij is klaar voor gebruik. Zin in iets speciaals? Dankzij het ruime assortiment aan fusten, van abdijbier tot 0.0%, is er voor elke gelegenheid en smaak een bijpassend biertje. Uit een fust kun je tot wel dertig biertjes tappen en de fust verwisselen is een fluitje van een cent. De BLADE vereist daarnaast geen reiniging of onderhoud, en behoeft dus weinig omkijken. Bovendien: nooit meer slepen met (lege) kratten en flesjes. Word jij ook weer blij van.
Of het nu gaat om een spontane vrijdagmiddagborrel of een vooruit gepland event: met deze tips organiseer jij met gemak een bedrijfsborrel om van te smullen!
Volg ons