Het gedrag van werknemers veranderen met een game?
Gamification op de werkvloer is een manier waarop werkgevers het juiste gedrag van werknemers kunnen stimuleren. De spelletjes of speltechnieken moeten werknemers motiveren, om ze zo vervolgens optimaal mogelijk te laten presteren.
Een voorbeeld: in Albert Heijn-filialen strijden versafdelingen tegen elkaar in een app. Bakkers en vleeswarenverkopers kiezen ieder een product dat ze willen promoten en stellen een doel: driehonderd stokbroden verkopen, bijvoorbeeld. Lukt dat, dan stijgt hun ‘aandeel’ in de app.
Nog zo’n spel is de ‘knowledge knockout’, een quiz die werknemers toetst op vakkennis en wordt gebruikt bij verschillende bedrijven. Wie daar zin in heeft, kan de strijd aangaan met een collega of een team. Er zijn punten voor de winnaar, soms een cadeau voor wie de meeste punten heeft.
Klachten
Vakbond FNV beklaagde zich onlangs over de werkomstandigheden bij Picnic. De klacht was dat het digitale scorebord van de online supermarkt, waarop wordt bijgehouden hoeveel orders medewerkers verwerken in verhouding tot elkaar en tot de bedrijfsdoelen tot een te hoge werkdruk zou leiden.
Een manier om onderlinge competitie zoals bij Picnic te voorkomen, is door hele teams tegen elkaar te laten strijden. Al maak je daarmee niet meteen alle negatieve effecten onschadelijk, aldus David Nieborg, gamification expert en universitair docent mediastudies aan de Universiteit van Toronto.
Behapbaar
Een goede spelontwikkelaar maakt ingewikkelde processen volgens Nieborg „behapbaar”. Bij elke goede prestatie krijg je meteen een beloning: een nieuwe rang of extra punten. „Zulke beloningen voelen fijn, waardoor nieuw, gewenst gedrag snel wordt aangeleerd.” Daar is in principe niets mis mee. Mits goed ontworpen, kan een game effectiever zijn dan de leidinggevende.
Bron en meer lezen? NRC.nl
Volg ons