Hoe herken je goed werkgeverschap?
Vroeger waren de verhoudingen binnen een bedrijf heel duidelijk. De werkgever bepaalde en de werknemer voerde uit. Er was weinig aandacht voor de wensen en het werkgeluk van werknemers. Inmiddels wordt werk niet slechts gezien als een manier om geld binnen te halen, maar ook als een weg tot persoonlijke ontwikkeling en sociale interactie.
De werkgeversrol is, zeker de laatste decennia, aan stevige verandering onderhevig geweest. Niet alleen aan werknemers worden eisen gesteld, ook de werkgever dient zijn best te doen om een goede werksituatie te creëren. Iedereen wil graag werken bij een bedrijf waar er goed voor de werknemers gezorgd wordt, waar de sfeer onderling goed is en waar een ieder zich gewaardeerd en serieus genomen voelt.
Toch blijkt het voor een werkgever nog niet zo gemakkelijk om deze situatie te realiseren, terwijl dit vaak wel het doel is, aangezien gelukkige werknemers meestal productiever zijn dan werknemers die zich niet fijn voelen binnen een bedrijf. Buiten productiviteit, zijn ook het vasthouden van personeel en, niet te vergeten, een laag ziekteverzuim, een belangrijk aspect voor een organisatie. Binnen een organisatie met goed werkgeverschap, zal het verloop van personeel én het ziekteverzuim een stuk lager zijn.
Zorgen voor werknemers
Behalve goede arbeidsvoorwaarden, is een gevoel van saamhorigheid onder personeel een belangrijk aspect. Wanneer personeel de kans krijgt elkaar op een andere manier te leren kennen, bijvoorbeeld bij teambuilding activiteiten of een gezellig bedrijfsuitje, heeft dit een positief effect op de sfeer binnen een bedrijf.
Ook de veiligheid is belangrijk, wanneer er bijvoorbeeld een pestcultuur hangt op een bepaalde afdeling, is het zaak om hier als werkgever onmiddellijk actie op te ondernemen. Om goed te kunnen functioneren, moet een team op elkaar, en op de werkgever, kunnen vertrouwen. Veiligheid zit ook in andere zaken. Het geven van langere contracten bijvoorbeeld, maar ook het eenduidig omgaan met personeelsleden en het beargumenteren van managementbeslissingen.
Lerende organisatie
Veel werknemers hebben de behoefte om te groeien en om zichzelf te ontplooien. Door het aanbieden van goede, aanvullende, opleidingen of cursussen kan een werkgever aan die behoefte voldoen. Het voordeel voor de werkgever is meteen duidelijk. Beter opgeleid personeel, dat gemotiveerd is om geleerde kennis toe te passen binnen de organisatie.
Binnen een lerende organisatie dient ook ruimte te zijn voor het voelen van eigenaarschap en autonomie door werknemers. Goed werkgeverschap betekent aandacht hebben voor de behoefte van werknemers aan betekenisvol werk. Waardering uitspreken en positieve aandacht geven aan initiatieven van werknemers, wanneer die vallen binnen de organisatiedoelstellingen van een bedrijf, resulteert in gemotiveerd personeel dat zich gewaardeerd voelt.
Volg ons