Hoe maak ik een groep aan in outlook?
Heb je regelmatig te maken met het versturen van e-mails naar dezelfde projectteams of afdelingen? Dat kan behoorlijk tijdrovend zijn als je steeds opnieuw alle adressen moet invoeren. Gelukkig kun je dit proces een stuk efficiënter maken door een groep aan te maken in Outlook. Met een paar simpele stappen kun je gemakkelijk communiceren zonder telkens afzonderlijk e-mailadressen toe te voegen. In dit artikel leggen we uit hoe je een groep aanmaakt, zowel in de desktopversie van Outlook als via Office Online.
Hoe maak ik een groep aan in Outlook? (desktopversie)
- Open Outlook en navigeer naar ‘Personen’
Je kunt dit doen door op het ‘Personen’-icoon onderaan het scherm te klikken. Zo kom je in de juiste weergave terecht om met contactgroepen te werken.
- Kies ‘Nieuwe groep contactpersonen’.
Bovenin, onder het tabblad ‘Start’, zie je de optie om een nieuwe groep aan te maken. Klik hierop om te beginnen.
- Geef je groep een naam.
Dit is de naam die jij en andere leden van de groep zullen zien. Kies een duidelijke en herkenbare naam die past bij de groep, zoals ‘HR-team’ of ‘Project X’.
Voeg leden toe aan de groep. - Klik op de optie om leden toe te voegen.
Hier kun je kiezen uit bestaande contactpersonen of nieuwe e-mailadressen invoeren. Je kunt meerdere leden tegelijk toevoegen door de ‘Ctrl’-toets ingedrukt te houden terwijl je ze selecteert. - Ben je klaar met het toevoegen van leden? Klik dan op ‘Opslaan en sluiten’ om je nieuwe groep op te slaan.
Vanaf nu kun je eenvoudig communiceren met deze groep door één bericht te sturen!
Een groep aanmaken in Office Online (Outlook Web)
Als je liever met de online versie van Outlook werkt, dan kun je daar ook eenvoudig een groep aanmaken in Outlook. Hier is hoe het werkt:
Hoe maak ik een groep aan in Outlook Online?
- Ga naar Outlook.com en meld je aan met je (zakelijke) account.
Navigeer naar ‘Personen’. - Klik op het ‘Personen’-icoon (links)
- Selecteer dan ‘Nieuwe lijst met contactpersonen’.
- Voer een herkenbare naam in voor de lijst, zoals ‘Projectteam X’.
Dit maakt het eenvoudig om later de juiste groep te kiezen - Typ de namen of e-mailadressen van de mensen die je in de lijst wilt opnemen.
Outlook suggereert vaak contactpersonen uit je adresboek, zodat je snel klaar bent. - Zodra je klaar bent met het toevoegen van leden, klik je op ‘Maken’ om de lijst op te slaan.
Vanaf nu kun je heel makkelijk communiceren met je groep.
Hoe voeg ik later nog iemand toe aan de groep?
Ga daarvoor nog een keer naar ‘Personen’ in Outlook, open de groep die je wilt bewerken en kies ‘Leden toevoegen’. Selecteer een nieuwe contactpersoon of voer een nieuw e-mailadres in. Sla de wijzigingen op en klaar!
Kan ik een groep ook verwijderen?
Ja, je kunt een groep verwijderen door deze te openen, naar ‘Groepsinstellingen’ te gaan en op ‘Verwijderen’ te klikken. Let hierbij wel op: het kan niet meer ongedaan worden gemaakt.
Door groepen aan te maken bespaar je tijd en communiceer je met gemak met meerdere personen tegelijk.
Handige Outlook tips om ook eens na te lezen:
- Je mailbox overzichtelijk houden met mappen in Outlook
- Agenda delen in Outlook: stappenplan voor gedelegeerde toegang
Volg ons