Hoe start je met content schrijven?
Content vind je overal, in boeken en kranten maar het woord content is toch vooral gericht op internet en social media. Om jezelf goed te profileren op social media is het belangrijk om content te gaan creëren. Maar dat kan best lastig zijn.
Hoe begin je ermee?
Als je zoveel tijd en moeite gaat steken in het schrijven van content is het wel belangrijk dat deze aansluit bij jouw doelgroep. Waarom? Als jij je ideale klant niet voor ogen hebt wanneer je aan het schrijven bent, schrijf je eigenlijk voor ‘iedereen’ en dus eigenlijk voor niemand. Want je richt je boodschap aan niemand specifiek. Dat is een soort hoopmarketing die vaak niet echt succesvol is.
De allereerste en meest belangrijke stap in het schrijven van content is dus dat je weet wie jouw ideale klant is. Dat begint dus met een stukje soulsearching. Van welk soort klant word jij blij? Wat doet die klant precies wat jou zo blij maakt? Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van die klant? Is het de manier van communiceren? Of is het juist het vakgebied waar de klant werkzaam is wat je aanspreekt?
Als je dat stuk helder hebt voor jezelf, ga je onderzoek doen hoe die ideale klant aangesproken wil worden. Welke woorden spreken tot de verbeelding? Als je dat weet kun je zeer waardevolle content gaan schrijven. Content die precies aanhaakt bij jouw ideale klant waardoor die als het ware naar jou toegetrokken wordt.
Contentkalender
Zodra je dus weet voor wie jij schrijft kun je starten met een contentkalender. Een contentkalender is vaak wel ergens als gratis weggever te downloaden. De contentkalender is een overzichtelijk schema met daarin de berichten en foto’s die jij gaat posten uitgesplitst per dag en per social media kanaal. In de contentkalender zijn de feestdagen al verwerkt en de bijzondere dagen in het jaar, waarover jij kunt gaan schrijven. Bijvoorbeeld Bevrijdingsdag, de Dag van de arbeid of Secretaressedag.
Omdat de contentkalender dus al een stukje ‘voorbewerkt’ is heb je aanknopingspunten om te beginnen met schrijven. Tuurlijk, je moet wel inspiratie hebben maar je zult merken dat áls je inspiratie hebt de teksten eruit vliegen.
Afwisseling in content
Een gouden tip bij het schrijven van content is om de berichten te laten afwisselen in onderwerp. Daarmee bedoel ik dat je soms een informatief bericht plaatst, dat wissel je weer af met een promotie van je aanbod, waarna je weer een bericht plaatst over jouw bedrijf.
Je kunt content dus onderverdelen in de volgende onderwerpen:
- engagerend
- inspirerend
- informatief
- jouw verhaal en
- achter de schermen
Zet in sommige berichten ook een duidelijke call 2 action maar niet in alle berichten. Jouw ideale klant wil jou vooral eerst leren kennen en langzaamaan gaan vertrouwen voordat hij of zij contact met je zal opnemen.
Geschreven door Caroline van Aart
Caroline is eigenaar van en virtual assistant bij Shift Office Support. Ze is een doortastende assistant en tekstschrijver, die altijd in de hoogste versnelling aan de slag gaat. Ze houdt ervan om zaken te signaleren en deze proactief op te pakken. Niet lullen maar poetsen zoals ze in Rotterdam zeggen. Laat dat nou ook net haar lievelingsstad zijn en het plaatje is compleet. Daarnaast is Caroline een enorme regelneef en is niks haar teveel.
Kijk voor meer informatie eens op haar website of mail haar via caro@shiftos.nl. Bellen mag via (06) 13624375
Volg ons