De ideale werktemperatuur op kantoor?
Terwijl jij zit te rillen van de kou, zet je collega het raam open vanwege de hitte… Wat is nu eigenlijk de ideale werktemperatuur op kantoor?
Ideale temperatuur
Uit onderzoek van de Helsinki University of Technology blijkt dat werknemers de beste prestaties leveren bij een temperatuur van 22 graden. Volgens een andere studie, ditmaal van de Cornell University in New York, ligt de ideale temperatuur zelfs nog 3 graden hoger.
Werknemers bleken niet alleen productiever te zijn bij 25 graden, ze maakten ook minder fouten dan bij een koudere temperatuur. Wanneer de temperatuur van 20 naar 25 graden werd verhoogd, maakten de onderzochte werknemers 44 procent minder typfouten en typten ze maar liefst 150 procent meer dan anders!
Als het op de werkplek echter warmer wordt dan 25 graden, gaat de prestatie per graad met 2 procent omlaag. Bij 30 graden komt dit neer op een productiviteitsverlies van 10 procent.
Als je het de eerstvolgende keer koud (of juist hartstikke warm hebt) hebt op kantoor, schuif je collega dan even dit artikel onder zijn of haar neus…;-)
Volg ons